Svensk Handels svar till klimatexperten: ”Fel att måla ut retail som en bov”

”Det är fel att måla ut retail som en klimatbov. Den hållbara handeln är en del av lösningen på klimatutmaningen”, säger Magnus Nikkarinen, hållbarhetsansvarig på Svensk Handel, som svar på klimatexperten Parul Sharmas kritik mot branschen.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

Klimatexperten Parul Sharma, chef för Greenpeace Sverige, säger till Market att klimatkrisen kräver en radikal omställning, som kommer att kosta. Hållbar konsumtion och produktion är stora utmaningar för Sverige och här menar hon att handeln har ett stort ansvar att ta och mycket handlar om produktion och inköp från andra länder.

– Vi behöver en skarpare lagstiftning kring produktion i andra länder, där riskhantering och ansvar krävs i lag, säger hon.

Magnus Nikkarinen, hållbarhetsansvarig på Svensk Handel, uppger att merparten av svenska handelsföretag jobbar i andra länder. Men lagstiftningsvägen är inte den som Svenska Handel anser är rätt väg.

– Det är mer komplext än så än att det är lagstiftning som är lösningen. Företag arbetar i olika länder med olika lagstiftning, säger han och lyfter fram mer samarbete och ökad dialog mellan producenter och inköpare som de viktigaste verktygen för att komma längre i hållbarhetsfrågan.

– Det är ett konstant arbete som redan pågår, men det kan alltid utvecklas. Vi har långt kvar och måste vara konstruktiva och rationella, säger han och håller inte med om att retail skulle vara en större miljöbov än andra – men heller inte en mindre.

– All typ av verksamhet har miljöeffekter, samtidigt är det fel att måla ut retail som en klimatbov. Den hållbara handeln är en del av lösningen på klimatutmaningen.

Magnus Nikkarinen framhåller att ett omfattande hållbarhetsarbete redan görs inom retail.

– Att tillhandahålla säkra och miljövänliga produkter som är producerade på ett schysst sätt är utgångsläget och en konstant strävan. Alla seriösa aktörer jobbar för att tillhandahålla så hållbara produkter som möjligt. Jag tycker vi ser många företag som blir bättre och bättre, och svenska företag är i många fall världsledande både på hemmaplan och ute i världen.

Enligt Magnus Nikkarinen behöver inte klimatarbetet urholka företag.

– Det kostar inte nödvändigtvis mer att leverera hållbara produkter, säger han och hänvisar till Svenska Handels undersökningar där nio av tio svarar att det är ekonomiskt lönsamt att jobba med hållbarhet och att bedriva ett aktivt hållbarhetsarbete.

Enligt klimatexperten Parul Sharma kräver klimatkrisen en finansiell revolution, där måttet på avkastning inte är kronor och ören utan hållbar utveckling.

Magnus Nikkarinen påpekar att frågan om ett ekonomiskt skifte är en ideologisk fråga, som är större än handeln enskilt. Men han framhåller att det redan finns exempel på affärer, baserade på nya tankesätt som uthyrning och återanvändning.

– Det finns en samsyn att handeln vill vara en del av lösningen och inte orsak till problemet. Vi får inte heller glömma att det är tillväxt och lönsamma företag som möjliggör de satsningar på hållbarhet som vi behöver för att uppnå en hållbar utveckling.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...