Svensk Handels attack på Postnords aviserade prishöjning: ”Tondövt”

Postnord ska höja priset på paket under Black Friday och julhandeln för att täcka ökade kostnader i samband med att kapacitet behöver öka. ”Tondövt”, säger Svensk Handels näringspolitiska chef Mats Hedenström.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Market har tidigare berättat att Postnord inför ett kapacitetstillägg på fyra kronor per kolli för avtalskunder under perioden 23 november till 15 januari.

Detta för att täcka högre kostnader då kapaciteten behöver öka under Black Friday och julhandeln.

Svensk Handel och Svensk Digitalhandel är kritiska till Postnords åtgärd.

– I ett läge där coronapandemin slagit stenhårt mot stora delar av handeln och många företag behöver stöd för att överleva krisen är det anmärkningsvärt att ett statligt ägt bolag höjer priserna utan att ha någon som helst dialog med branschen. Postnords agerande är tondövt, säger Mats Hedenström.

Organisationerna menar att Postnords argument, om högre kostnader på grund av ökad kapacitet är gamla och har använts flera år i rad.

Svenska Digitalhandel har under två års tid sökt dialog med Postnord för att hitta en gemensam lösning för hanteringen av de högre paketvolymerna i samband med Black Friday och jul och kommit med förslag på lösningar.

Per Ljungberg, vd för Svensk Digitalhandel, upplever inte att man fått någon respons från Postnord.

– Det är oroväckande att den dominerande svenska logistikaktören brister så i lyhördhet, inte minst nu när detaljhandeln har så stora utmaningar. Dessutom är det märkligt att Postnord inte klarar av att skala upp sin verksamhet och få ut de ekonomiska skalfördelar som flertalet andra företag lyckas med när deras försäljningsvolymer ökar, säger han. 

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...