Svensk Handel : Så mycket växer försäljningen under årets Black Friday

Försäljningen under Black Friday kommer att öka med 10–15 procent i år. Det visar en rapport från Svensk Handel. Många planerar att köpa julklappar.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

– Black Friday växer i popularitet och har etablerats som startskottet för julhandeln. Det gör att fler väljer att handla sina julklappar redan i november, säger chefsekonom Johan Davidson.

Enligt Svensk Handels beräkningar kommer försäljningen under Black Friday att öka med 10–15 procent till en omsättning på sju till sju och en halv miljard kronor.

Den främsta orsaken till det är att fler uppger att de kommer att handla under dagen. Storleken på köpen kommer nämligen i stort sett vara desamma, visar undersökningen.

Black Friday blir startskottet för julhandeln. Två av tre som uppger att de ska handla under dagen säger att de kommer att köpa julklappar.

Butikerna är med på noterna. Nästan varannan handlare, 46 procent, planerar att genomföra någon form av kampanj under Black Friday.

Framför allt är det en shoppinghögtid för e-handlarna där 45 procent tycker att den är viktig för försäljningen, motsvarande siffra för den fysiska sällanköpshandeln är 28 procent.

– Med en prisfokuserad kund som kan handla från hela världen kan det vara tufft för den svenska handeln att välja bort Black Friday. I år infaller den dessutom en vecka närmare kul och efter det att lönen betalats ut, säger Johan Davidson.

21 procent av handlarna tror att försäljningen kommer att öka under Black Friday, vilket är lägre än i fjol då 37 procent trodde det.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...