Svensk Handel om hamnstrejken: ”En förtroendefråga”

Svenska handlare måste kunna lita på att verksamheten i svenska hamnar fungerar. Det menar Tomas Undin, förhandlingschef hos Svensk Handel. ”Åter kommer förtroendefrågan i blickfånget.
Annons:

I onsdag inleddes hamnstrejken. I grunden ligger en konflikt mellan två fackförbund som arbetsgivaren nu tvingas hantera.

– Så här långt har vi inte fått in några rapporter från våra medlemsföretag om problem i form av försenade leveranser, säger Tomas Undin till Market.

Det betyder inte att Svensk Handel inte ser allvarligt på det som händer.

– Åter kommer förtroendefrågan för svenska hamnar i blickfånget. Handeln får många leveranser långväga ifrån. Då är det viktigt att verksamheten fungerar, säger Tomas Undin.

Annars kan resultatet bli att företagen styr om leveranserna till andra hamnar, ute i Europa menar han, det som skedde under konflikten i Göteborgs hamn.

– Handeln har mindre och mindre lager. Produkterna levereras inför när de ska säljas. Har de gått ut med en kampanj så måste produkterna finnas på plats.

Börjar handelsföretagen i stället ta in varor via hamnar i till exempel Danmark, Holland och Tyskland resulterar det i fler transporter på våra vägar vilket ger mer utsläpp och större slitage på vägarna, resonerar Tomas Undin.

Som sagt var, än har Svensk Handel inte fått några rapporter om problem från sina medlemmar. Blir strejken långvarig kan det ändras.

– Ja, det är klart, säger Tomas Undin.

Organisationen hoppas nu på att det lagförslag, som förhindrar den här typen av fackliga konflikter, och som är ute på remiss ska behandlas skyndsamt.

– Vi har en ny regering på plats. Vi gör det vi kan för att påverka den så att den nya lagen kommer på plats, och helst tidigare än planerat, säger Tomas Undin.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...