Svensk Handel: Coronakrisen skyndar på omställningen av branschen

Coronakrisen skyndar på transformation av handeln. Det konstaterar Svensk Handel i sin årliga branschrapport. ”Det kommer inte att finnas tid för en andningspaus för de företag som tar sig igenom krisen”, konstaterar vd Karin Johansson.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

I rapporten Läget i handeln 2020 lyfter Svensk Handel fram fem trender som kommer att definiera handelns utveckling kommande år och som förstärkts av den situation vi nu befinner oss i:

  1. E-handeln fortsätter att öka och når nya kundgrupper.
  2. Tilltagande konsolidering för att nå lönsamhet - handelns företag blir färre men större.
  3. E-handelsplattformarnas makt ökar när jättar som Amazon kan investera trots krisen.
  4. Handeln blir mer värderingsstyrd. Företagen förväntas bidra till en bättre värld.
  5. Lågpris- och lyxsegmentet går mot strömmen - expanderar antalet butiker.

– Förändringstrycket i handeln är kraftfullt och det kommer inte att finnas tid för en andningspaus för de företag som tar sig igenom krisen. Digitaliseringen accelererar och den internationella konkurrensen ökar, vilket gör att marginalerna i branschen är lövtunna, säger Karin Johansson.

All tillväxt sker inte på nätet, konstaterar Svensk Handel i rapporten.

Lågprishandeln har vuxit dubbelt så snabbt som detaljhandeln i stort de senaste fyra åren. Den växer främst fysiskt.

I dag utgör den 13,8 procent av alla detaljhandel, det senaste året var tillväxten drygt åtta procent.

– Lågprishandeln har blivit folklig och vi ser hur lågprisbutiker även öppnar i stadskärnorna. En ökad ekonomisk osäkerhet i kölvattnet av coronakrisen banar väg för en fortsatt tillväxt, säger Karin Johansson.  

Många har det kämpigt också. Decenniet mellan finanskrisen och corornakrisen har drygt vart femte handelsföretag försvunnit av något skäl.

Mode, inredning, möbler och hemelektronik är de branscher där antalet butiker minskat mest.
Samtidigt är tillväxten på nätet stark.

– Tillväxten på nätet skapar enorma möjligheter och handelsföretagen satsar stort på att möta kunden digitalt. Vi ser hur den digitala och fysiska handeln flyter samman i allt högre utsträckning, det gäller att möta kunden där den finns, säger Karin Johansson.  

Handeln genererar i dag elva procent av BNP, står för 15 procent av skatteintäkterna till välfärden och tolv procent av jobben.

– Handeln är oerhört viktig för ekonomin, skatteintäkterna och jobben. Ska svenska handelsföretag kunna fortsätta att bidra måste de få rätt förutsättningar att möta den internationella konkurrensen, säger Karin Johansson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...