Svärdsons matsatsning går med förlust – trots ökad försäljning

Nätmatsbutiken Delitea dubblade försäljningen i fjol. Men efter tre år går Apoteachefen Pär Svärdsons sidoprojekt fortfarande med förlust. Vd Peter Laskowski intygar att affärerna rullar på och siktar på att omsätta omkring 30 miljoner kronor i år.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

– Vi har hittat en prisbild och ett sortiment som gör att vi kan bli lönsamma, säger Peter Laskowski till Market.

Men ännu är bolaget inte där.

Under 2018 omsatte Delitea 17,1 miljoner kronor jämfört med 8,0 miljoner kronor föregående år.

Samtidigt ökade rörelseförlusten till -5,3 miljoner kronor från -2,2 miljoner kronor 2017.

Enligt Peter Laskowski ser försäljningsutvecklingen ut att hålla i sig.

– Vi är på väg mot 30 miljoner i år, säger han.

Samtidigt väntas rörelseförlusten landa på omkring -6 miljoner kronor.

– Den största utmaningen är att få effektivitet i logistiken. Det andra är att få våra kunder att köpa så mycket som möjligt.

Matuppstickaren, som delar lagerutrymme, teknik och logistik med Apotea i Morgongåva, är än så länge en liten spelare bland jättarna i branschen. Än så länge erbjuder bolaget bara torrvaror och produkter inom hem- och hushåll.

– Vår främsta USP är att vi frontar ett stort utbud av premiumvaror som säljs mest i saluhallar och specialistprodukter, till exempel exklusiva olivoljor, kaffe och the. På de varor som överlappar med andra aktörer är vi billigare både på produkterna och på frakten, säger Peter Laskowski.

På sikt är planen att utöka sortimentet till att omfatta kylvaror. Men det kommer inte att ske under det närmaste året, säger han.

Grundaren Pär Svärdsons ambition sedan starten 2016 är att bli störst – en ambition som delas av Peter Laskowski.

– Planerna framåt handlar mycket om att börja synas och höras mer. Först och främst ska vi bli bäst. Och blir vi bäst kommer vi också att bli störst.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...