Svagt kvartal för XXL i Sverige – nu byter norska sportjätten koncernchef

XXL tappar försäljning i Sverige. Och resultatet sjunker. ”Marknaden var utmanande och flyktig”, skriver styrelsen i rapporten.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Den norska sportkedjan omsatte 724 miljoner norska kronor under det tredje kvartalet på räkenskapsåret.

Det är en minskning med 1,4 procent mätt i lokal valuta.

 ”Huvudorsaken till tappet var en negativ tillväxt i jämförbara butiker vilket delvis kompenseras av tillväxt i nya enheter”, skriver XXL.  

Den jämförbara försäljningen sjönk med 7,2 procent, mätt i lokal valuta.

”Marknaden fortsätter att vara utmanande och volatil med mycket kampanjer och prissänkningar från våra konkurrenter under kvartalet. XXL bestämde sig för att justera kostnaderna utifrån det vilket kan ha påverkat den jämförbara försäljningen”.

Rörelseresultatet försämrades från 97 miljoner norska kronor under tredje kvartalet i fjol till 76 miljoner i år.

Sportkedjan skriver att det hårda kampanjtrycket påverkade bruttomarginalen vilket i sin tur slog mot resultatet.

Totalt sett ökade XXL omsättningen med 3,6 procent.

Bakom lyftet ligger en stark tillväxt online med 40 procent. Den jämförbara försäljningen sjönk med 6,2 procent mätt i lokala valutor.

”Tredje kvartalet påverkades av minskad trafik och efterfrågan i våra butiker under sommarmånaderna medan september var mer normal, skriver XXL.

Det är faktiskt bara i Finland som den jämförbara försäljningen växte, på övriga marknaden sjönk den.

Rörelseresultatet landade på 190 miljoner norska kronor, vilket är en försämring med 62 miljoner norska kronor från i fjol.

I rapporten meddelar XXL att Fredrik Steenbuch lämnar posten som koncernchef, den operativa chefen Ulf Bjerknes tar över.

Fredrik Steenbuch stannar dock kvar i bolaget och kommer att arbeta med utvecklingsfrågor men kommer inte att ingå i ledningen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...