Svagt år för norskägda elektronikaktörerna: ”Har stängt ett antal butiker”

Webhallen och Komplett.se hade ett tufft år 2018. De båda hemelektronikaktörerna tappade försäljning och resultatet försämrades. ”Webhallens omsättning i jämförbara butiker växte dock”, säger Kristin Hovland, kommunikationschef på ägarbolaget Komplett Group.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Omsättningen i hemelektronikhandeln i Sverige backade med en procent 2018, enligt Elektronikbranschens försäljningsstatistik.

Norskägda Webhallen och Komplett.se utvecklades ungefär i linje med branschen och tappade båda en dryg procent i nettoomsättning.

Webhallen är störst av de två aktörerna. Kedjan har 21 butiker samt e-handel och omsättningen uppgick till 1 847 miljoner kronor 2018. Det är 26 miljoner kronor lägre än föregående år.

– Huvudanledningen till det är att vi har stängt ett antal butiker i Sverige under 2018, som en del av vår omstrukturering. Omsättningen i jämförbara butiker växte dock, säger Kristin Hovland.

Webhallen har stängt fem butiker under året. Dessutom har verksamheten i Danmark och Finland lagts ner.

Enligt Komplett Group är det bland annat kostnader för dessa nedläggningar som gör att rörelseförlusten växte med 15 miljoner kronor till -55 miljoner kronor.

– Åtgärderna, om än initialt kostsamma, har gett effekt och vi ser att upptagningsförmågan online har ökat och kunnat kompensera det minskade antalet butiker. Kvarvarande butiker är mer välmående än tidigare och vi kan fokusera mer på affären i Sverige efter stängningarna i Finland och Danmark. Totalt sett är vi nöjda med utfallet än så länge, säger Kristin Hovland.

Webhallen har även skruvat på marknadsföringen och vässat logistik och sortiment.

–Den nya strategin ger redan resultat och 2019 har startat väldigt bra för oss. Q1 och Q2 visar en stark resultatförbättring, tack vare en tvåsiffrig tillväxt på försäljningen. Kategorier som går väldigt starkt är mobiltelefoner – både inom B2B- och B2C-segmentet – samt en stark efterfrågan inom ljud och bild, framför allt hörlurar, säger Kristin Hovland.

Den renodlade näthandlaren Komplett.se tappade 14 miljoner kronor i nettoomsättning 2018 till 1 115 miljoner kronor. Nätbutikens försäljning har under de senaste tio åren pendlat mellan 1,0 och 1,2 miljarder kronor.

Rörelseresultatet sjönk från 3 miljoner kronor till -12 miljoner kronor.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...