Svagare tillväxt för Boozt – som ändå spöade marknaden

Boozt hade som väntat en svagare utveckling under fjärde kvartalet än. Försäljningen steg med 18 procent. Sett till hela 2019 var tillväxten i Sverige ändå betydligt högre än branschindex.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Boozt spöade marknaden även 2019. Nätmodejättens tillväxt i Sverige var 19 procent och totalt steg nettoomsättningen med 23 procent till 3 425 miljoner kronor.

Den svenska modehandeln online ökade samma period med tolv procent, enligt E-barometern.

Boozt i siffror

Q4 2019
Nettoomsättning: 1 050 (893)
Rörelseresultat: 105 (69)
Nettoresultat: 78 (52)

2019
Nettoomsättning: 3 425 (2 784)
Rörelseresultat: 92 (68)
Nettoresultat: 55 (43)

Siffrorna är i miljoner kronor och avser fjärde kvartalet respektive 2019, (motsvarande period föregående år inom parentes).

Boozt hade justerat ned tillväxtprognosen för 2019 redan i rapporten för det tredje kvartalet, från en tillväxt på över 27 procent till mellan 23 och 26 procent. Utfallet blev alltså 23 procent.

– Justerat för effekten av förändringar i avtalsstruktur avseende en stor varumärkespartner, växte vi med 20 procent under fjärde kvartalet och med 24 procent för helåret. Med en god lagersituation beslutade vi att inte jaga en olönsam tillväxt och deltog därför inte fullt ut i det extraordinära aktivitetsdrivna marknadsklimatet, säger vd Hermann Haraldsson.

Även om tillväxten var svagare i slutet av året så var resultatutvecklingen desto bättre. 

Fjärde kvartalet förbättrades rörelseresultatet med 51 procent till 105 miljoner kronor.

Rörelseresultatet för 2019 totalt förbättrades med 35 procent till 92 miljoner kronor.

– Vi gjorde ett enastående avslut på året med ett justerat rörelseresultat som ökade med 76 procent i det fjärde kvartalet, drivet både av verksamhetsförbättringar och en stark bruttomarginal, säger Hermann Haraldsson.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...