Svagare kvartal för Sportamore: ”Påverkas givetvis av den milda vintern”

Som väntat tappade Sportamore fart under det sista kvartalet i fjol. Sett till helåret ökade dock e-handlaren sin försäljning som klådde miljardvallen.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Sportamores försäljning under det fjärde kvartalet i fjol uppgick till 308 miljoner kronor vilket  är en minskning från 313 miljoner kronor föregående år.

Även försäljningen sjönk, vilket bolaget hade flaggat för strax innan jul.

Siffrorna gör att försäljningen för helåret uppgår till 1 053 miljoner kronor – en ökning på 11 procent jämfört med 2018.

Samtidigt minskade rörelseresultatet till 1,67 miljoner kronor, vilket kan jämföras med rörelsevinsten på 8,83 miljoner kronor samma period föregående år. 

– Varulagret påverkas givetvis av den milda vintern och lageromsättningshastigheten har som en direkt effekt av detta inte ökat såsom planerat, säger vd Johan Ryding i bokslutet.

Nu väntar utförsäljning av det kvarvarande lagret.

– Det är vår ambition att öka lageromsättningshastigheten ordentligt och vi räknar med att göra detta under året, primärt genom att fortsätta öka försäljningens storlek i förhållande till inneliggande lager, men också genom en reduktion av lagrets storlek i absoluta termer, säger han. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...