Svagare kvartal för Footway-gruppen som rustar för framtiden

Footway växte med strax över tre procent under det tredje kvartalet, Sportamore med blygsamma 0,2 procent. Samtidigt fortsätter gruppen att investera i framtida tillväxt.
Annons:
Text: Dnaiel Norman
Annons:

Footway Group omsatte 485 miljoner kronor under det tredje kvartalet, där Footway sålde för 236 miljoner kronor och Sportamore för 249 miljoner kronor.

Bägge varumärkena visar en svag tillväxt jämfört med samma period i fjol. Footway växte med 3,3 procent och Sportamore med 0,2 procent.

Footway hade framför allt en fin tillväxt i Storbritannien samt på Irland och på Island och Sportamore utanför Sverige.

Antal nya kunder under kvartalet uppgick till 293 000, ett förändrat konsumentbeteende är förklaringen till det, enligt Footway Group.

Gruppen redovisar en rörelseförlust på 46 miljoner kronor. Bland annat innebär

– Ur ett strategiskt perspektiv har detta varit ett av de bästa kvartalen i Footways historia. Vi har arbetat hårt för att färdigställa vår nya e-handelsplattform, med planerad lansering i november, säger vd och koncernchef Daniel Mühlbach.

– Plattformen är skalbar på en helt ny nivå och innebär att vi enkelt kan rulla ut fler varumärken på fler marknader. Redan direkt i samband med plattformslanseringen kommer Sportamore att lanseras på 19 nya marknader. Även Solestory och Brandos kommer lanseras på fler marknader under november, fortsätter han.

Tidigare i veckan kom beskedet att Footwy Group också förvärvat Caliroots. Integrationen av dem i gruppen inleds nu.

Fortsatta investeringar i tillväxt görs dessutom.

Lagret i Eskilstuna, som tidigare var Sportamores, byggs ut. Ytan fördubblas, från 23 000 kvadratmeter till 48 000 kvadratmeter.

– Utbyggnaden av lagret i Eskilstuna är en viktig satsning för framtiden och ännu en komponent i allt arbete som görs kring vår nya e-handelsplattform. I linje med vårt fokus på data och automation i den nya plattformen ska även det nya lagret präglas av högre automation för att därigenom uppnå ökad effektivitet. Att vi samtidigt dubblerar lagerytan visar tydligt våra tillväxtambitioner, lagret beräknas ha en kapacitet för försäljning på över 10 miljarder kronor, säger Daniel Mühlbach

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...