Foto: Foto: Kristin Lidell

Susanne Ehnbåge om branschbytet: ”Kunden är grunden i allt”

Omtumlande och med en viss sorg – men spännande och utmanande att komma till en helt ny bransch. Så sammanfattar Susanne Ehnbåge karriärbytet som nu gör henne till vd för Lindex.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Det blev nästan 15 år på Siba och Netonnet innan Susanne Ehnbåge fick chansen att kliva vidare i karriären.

Beslutet att tacka ja till vd-uppdraget på Lindex tog hon under den senaste veckan.

– Det känns sällan som att det är bra timing för att lämna, men nu gör det faktiskt det. Jag är jättestolt över allt jag varit med om att förändra på Netonnet och har väldigt många ”check in the box”, säger Susanne Ehnbåge till Market.

I stället för att verka på primärt två marknader (Sverige och Norge) får hon nu det yttersta ansvaret för 18.

Susanne Ehnbåge är förstås väl insatt i hela den strukturomvandling som detaljhandeln står inför och inte minst den pressade vardagen för företagen inom klädbranschen.

– Jag ska börja med att lyssna av läget på Lindex och ställa frågor. Men den som vill lyckas behöver hela tiden utgå från kunden. Det är grunden i allt.

Kommer Lindex behöva gå igenom en motsvarande digital transformation som Netonnet?
– Det är för tidigt att svara på, men att formalisera det digitala kommer att bli väldigt viktigt. Hemelektronikbranschen var ju tidig med att ställa om digitalt, så det är klart att jag kommer att ta med mig erfarenheter därifrån.

Jakten på Susanne Ehnbåges efterträdare är därmed inledd, även om hon själv kommer att finnas kvar ett tag till.

– Jag är inte den som lämnar skeppet mitt i någonting, men personlig utveckling är väldigt viktigt för mig och som jag nämnde: nu var det läge att gå vidare, säger Susanne Ehnbåge.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...