Superlyft för mat på nätet

Här är nya supersiffran för e-handeln med livsmedel. Tillväxten blev 38 procent andra kvartalet. ”Nätmaten är rykande het”, säger Jonas Ogvall på Svensk Digitalhandel.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Nätmaten i siffror

                              April-juni   Januari-juni
Middagslösningar  24%            23%
Lösplock                50%            47%
Totalt                      38%            35%

Siffrorna avser försäljningstillväxten april-juni respektive januari-juni.
Källa: D-food (Svensk Digitalhandel)

Svensk Digitalhandels D-foodindex för april-juni visar att försäljningen av mat på nätet ökade med 38 procent jämfört med samma kvartal för ett år sedan.

Därmed var lyftet 35 procent efter sex månader.

– Nätmaten är rykande het och fortsätter att växa starkt, säger Jonas Ogvall entusiastiskt.

Lösplock var klart hetast enligt indexet – med en tillväxt på 50 procent.

Middagslösningar fortsatte också uppåt och ökade med 24 procent.

– En viktig förklaring är att tidigare barriärer håller på att suddas ut. Näthandlarna har lyckats skapa tillit hos hushållen vad gäller kvaliteten. Det gäller främst produkter med hög kläm- och kännfaktor som frukt och grönsaker.

Svensk Digitalhandel spår att tillväxten för livsmedel online blir närmare 40 procent i år.

Om organisationens prognos slår in kommer omsättningen att nå 5,7 miljarder kronor.

– Då har försäljningen fördubblats på två år. En fantastisk utveckling, säger Jonas Ogvall.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...