Superkommunikatören: Vi gör skillnad i samhället

Hallå där Lina Söderqvist, marknadschef på Åhléns, som utsetts till en av Sveriges Superkommunikatörer av tidningen Resumé.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Handelsnamn på listan

(1. Azita Shariati, vd Sodexo)
6. Lina Söderqvist, marknadschef Åhléns
8. Caroline Berg, ordförande i Axel Johnson-koncernen
17. Caroline Forsshéll, kommunikationschef Lidl
42. Sonat Burman Olsson, vd Coop
120. Håkan Svedman, vd Ikea
123. Karl-Johan Persson, vd H&M

Lina Söderqvist kommer alltså sexa totalt och är etta i kategorin kommunikation. Juryns motivering: "Hon utmanar våra fördomar och tar nya kommunikativa grepp genom att låta transsexuella Lea T, världens snabbaste 70-åring och kvinnor med hijab stå modeller. Vinnaren har fått en 117-årig klassiker att kännas modern."

Årets Superkommunikatörer utses av tidningen Resumé. Juryn består av Micael Dahlén, professor på Handelshögskolan, Per Schlingmann, konsult och författare, Helena Stålnert, konsult och styrelseproffs, Helena Westin, konsult, Juan Navas, kommunikationschef på Sveriges Kommunikatörer, Lena Ahlström vd och grundare på Ledarstudion och Johan Såthe, chefredaktör på Resumé.

Du kommer sexa på årets lista och etta i kategorin kommunikation. Ett huvudkriterium är att kommunikationen ska göra världen bättre – är det en drivkraft för dig?
– Ja, men i rollen som marknadschef driver jag inte mina frågor utan Åhléns frågor. Sen har jag lyxen att jobba på ett företag där mina personliga värderingar sammanfaller med företagets. Hela Åhléns värdegrund handlar om att företaget ska ta ansvar i samhället och driva frågor som mångfald, hållbarhet och jämställdhet.

Hur har Åhléns gjort världen bättre?
– Reklamen i dag är ofta generisk och speglar inte samhället som det ser ut. Där gör vi skillnad genom att jobba inkluderande. Vi säger att vi är ett varuhus för alla – och vi menar det verkligen – då måste det också synas i vår kommunikation. Vi får också mycket bekräftelse på att vi gör rätt i form av positiva reaktioner från kunderna.

Men ni har också fått negativa reaktioner. Er kampanj med modeller klädda i slöja orsakade protester.
– Det är viktigt att kommunikation berör och gör skillnad i samhället. Och kommunikation som berör gör det ofta åt båda håll, både positivt och negativt. För oss var det inget konstigt alls att modellen bar slöja. Det är så samhället ser ut och vi vill att alla våra kunder ska känna igen sig hos oss.

Vilka normer kommer ni att utmana härnäst?
– Vi jobbar med det just nu inför höstens modekampanj. Modereklam är  väldigt generisk och jag kan säga att vi kommer att göra något annat än att bara välja den bästa modellen och den bästa fotografen när vi visar höstmodet…

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...