Styrkebeskedet från Netonnet – som ser fortsatt tillväxt under krisen

Hemelektronikkedjan Netonnet växer och stärker sin lönsamhet, visar resultatet för 2019. ”Vi är superstolta”, säger Susanne Holmström, vd, och ser att tillväxten håller i sig även i rådande coronakrissituation.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

Netonnet redovisar i dag sina siffror för 2019. Försäljningen under året uppgick till 5,5 miljarder kronor (5,3), vilket är en ökning med lite mer än 250 miljoner kronor jämfört med året innan.

– Vi har stärkt vårt kunderbjudande och ökat försäljningen under 2019, säger Susanne Holmström, vd

Netonnet konstaterar försäljningstillväxt på samtliga geografiska marknader – och det både inom e-handeln och fysisk handel. Detta trots att Netonnet under året stängde en av sina lagershoppar och antalet är nu 31 fördelade över Sverige och Norge.

– Vi var överetablerade och gjorde en justering. E-handeln är grunden för oss, lagershoppar komplement, säger Susanne Holmström om stängningen av en butik och förklarar att kostnadsstrukturen är viktig för resultatet.

Försäljningen av hemelektronik uppges ha varit särskilt stark under slutet av året.

– Under 2019 har vi fortsatt att utmana oss själva och branschen för att säkerställa att vi har relevanta erbjudanden till våra kunder. Vi har bland annat stärkt vårt produkt- och tjänsteerbjudande, lanserat nya varumärken och snabbat upp våra leveranser i storstäderna. En framgångsfaktor är vårt målinriktade arbete med att utveckla nya och innovativa lösningar för att kontinuerligt utveckla vårt starka omnikoncept, säger Susanne Holmström.

Netonnets tillväxt 2019 uppgick till 4,8 procent. Siffran är lägre än året innan då tillväxten var 7,5 procent.

– Vi verkar i en priskänslig bransch, säger Susanne Holmström och anser att Netonnet nådde en bättre balans 2019.

– Vi är prisledande och har en struktur som bär oss, säger hon.

Netonnets rörelseresultat har stärkts med över 90 miljoner kronor under 2019 och uppgår till 119 miljoner kronor. En av förklaringarna till det stärkta resultatet uppges vara förbättrad effektivitet. Netonnet har gjort investeringar i processer och tekniska plattformar. Affären beskrivs nu som aännu mer skalbar.

– Vi vill växa, säger Susanne Holmström och förklarar att skalbarheten då är viktigt.

Netonnet håller fokus på fortsatt tillväxt framåt. Susanne Holmström säger att inledningen av 2020 varit en fortsättning på den positiva försäljningsutveckling som sågs i slutet av 2019.

– Något vi är gladaööver i den utmanande tid vi befinner oss i nu och en tid framöver. Det är min övertygelse att Netonnets framgång ligger i att vi är trogna vår affärsmodell och att vi genom vår starka kultur utvecklar vår affär tillsammans med vära kunder, säger Susanne Holmström.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...