Foto: Shutterstock

Styrkebesked från Zara-ägaren – så mycket växte försäljningen första halvåret

H&M-konkurrenten Inditex, med varumärken som Zara och Pull & Bear ökade försäljningen under första halvåret. Koncernen såg en jämförbar tillväxt för alla sina varumärken och på alla marknader.
Text: Daniel Norman
Annons:

Inditex redovisar en omsättning på 12,8 miljoner euro för första halvåret på det brutna räkenskapsåret, februari-juli. Det är en tillväxt på sju procent.

Mätt i jämförbara enheter växte försäljningen med fem procent.

Styrelseordförande Pablo Isla säger att tillväxten syntes bland alla varumärken och på alla marknader.

– Investeringarna vi har gjort i butikerna och i logistiken har varit viktiga nycklar i utvecklandet av vår kundorienterade integrerade online- och offlineplattform, säger han.

Rörelseresultatet för första halvåret var 3,4 miljoner euro, en förbättring med 47 procent från samma period i fjol.

Påpekas ska att resultatet påverkat positivt av nya redovisningsprinciper.

Inditex har fått en bra start på andra halvåret där försäljningen, mätt i lokala valutor, ökat med åtta procent perioden 1 augusti till 8 september.  

På måndag presenterar H&M sina försäljningssiffror för andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret. Delårsrapporten släpps i början av oktober.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...