Styrkebesked från Netonnet – tar marknadsandelar: ”Skruvar upp utvecklingstakten”

Netonnet lyfter. Tillväxten 2018 var 7,7 procent. Satsningar på digitala lösningar och B2B-försäljning är några av förklaringarna.
Text: Daniel Norman
Annons:

Netonnet omsatte 5,283 miljarder kronor under 2018, en ökning med 7,5 procent jämfört med föregående år.

– Vår starka tillväxt tillskriver vi våra satsningar på digitala lösningar, ökad satsning inom B2B samt flera initiativ som förenklar kundupplevelsen i samtliga kanaler, säger vd Susanne Holmström i en kommentar.

– Vi har även fortsatt haft fokus på att få ut maximal effekt av tidigare omorganisation och systembyten genom att effektivisera processer, pressa kostnader och priser, fortsätter hon.

Genom samarbeten har Netonnet dessutom kunnat erbjuda nya leveranssätt och betallösningar, något Susanne Holmström tror har spelat in.

– Vidare har sortimentet utökats med såväl fler varumärken som flera prisvärda tillbehör.

Rensat försäljningen till koncernföretag var tillväxten ännu bättre, 11,3 procent. Försäljningen i jämförbara enheter ökade med 8,8 procent.

Hemelektronikkedjan levererar ett rörelseresultat på 45,6 miljoner kronor för 2018, en rejäl förbättring från ett resultat på nio miljoner i fjol.

Tillväxt kombinerat med kostnadseffektivitet ligger bakom det, enligt Netonnet.

– Vi tog marknadsandelar 2018 och vi stärkte vår lönsamhet. Med vår starka plattform att så på ser jag stora möjligheter till fortsatt tillväxt. Tillsammans med kunder, partners och våra medarbetare kan vi fortsätta att växa och förnya oss samt utmana branschen. Under 2019 skruvar vi upp utvecklingstakten ännu mer och kommer erbjuda våra kunder nya och ännu enklare sätt att handla hemelektronik, säger Susanne Holmström. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...