Styrkebesked från Lindex: Lyfter online och förbättrar resultatet kraftigt

Lindex förbättrar sitt rörelseresultat med 72 procent under det tredje kvartalet. ”Med tydliga mål, effektiva kostnadsåtgärder och flexibla lösningar för att möta den starka digitala tillväxten har vi tillsammans lyckats vända utvecklingen”, säger vd Susanne Ehnbåge.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Lindex tappar försäljning under det tredje kvartalet. Men det är inte alls på de nivåer som det varit tidigare under coronapandemin.

Omsättningen sjönk med en procent, 3,2 procent mätt i lokala valutor. På alla de nordiska marknaderna går kedjan bättre än marknaden i stort.

Online når kedjan nya höjder med en tillväxt på 104 procent.

– Den totala försäljningen under kvartalet är tack vare tillväxten online nästan i nivå med motsvarande period föregående år, vilket är ett kvitto på vår snabba omställning för att möta kundernas behov. Vårt erbjudande tillsammans med våra genomförda åtgärder och alla medarbetares dedikerade insatser, under den fortsatt utmanande perioden, har varit helt avgörande för vår positiva utveckling”, säger Susanne Ehnbåge.

På vissa marknader fördubblades omsättningen online under kvartalet, på någon till och med tredubblades den.

E-handeln stod under kvartalet för 13,2 procent av den totala försäljningen, vilket ska jämföras med 6,4 procent samma period i fjol.

Den kraftiga tillväxten online, kombinerat med kostnadsåtgärder, har gjorde att Lindex förbättrade sitt rörelseresultat med 72 procent med i fjol. Det landade på 211 miljoner kronor (123 miljoner kronor).

– Med tydliga mål, effektiva kostnadsåtgärder och flexibla lösningar för att möta den starka digitala tillväxten har vi tillsammans lyckats vända utvecklingen. Vi redovisar ett kraftigt förbättrat resultat för tredje kvartalet och vi ökar till och med vårt resultat för årets första nio månader, säger Susanne Ehnbåge.

I slutet av augusti initierade Lindex ett åtgärdsprogram för att ytterligare sänka kostnaderna med 150 miljoner kronor.

– Att fortsätta anpassa vår verksamhet för att möta det förändrade kundbeteendet är en viktig del i vårt kostnadsreduceringsprogram som förväntas nå full effekt 2021. Vi intensifierar integreringen av våra försäljningskanaler och optimeringen av vår butiksportfölj är en annan viktig del. Våra butikers lägen och hyreskostnader är kritiska delar där det nya rådande läget har förändrat förutsättningarna. Vårt nuvarande butiksnätverk ger oss flexibiliteten att omförhandla och anpassa mer än en tredjedel av våra butiker årligen, säger Susanne Ehnbåge.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...