Foto: Shutterstock

Styrkebesked från H&M-konkurrenten – kraftig tillväxt online för Inditex

Zaras ägare Inditex ökade försäljningen med nio procent under sitt senaste räkenskapsår. Intäkterna från nätet växte med 41 procent.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Under räkenskapsåret, som tog slut 31 januari, sålde Inditex för 25,34 miljarder euro, en ökning med nio procent från året innan. 

Samtidigt har det tillkommit 183 nya butiker. Den jämförbara försäljningens steg med fem procent. 

Intäkterna online växte med 41 procent. Nätet står för tio procent av den totala försäljningen, om man isolerar det till de länder där Inditex har e-handel är siffran uppe på tolv procent. 

Koncernen redovisar ett rörelseresultat på 4,31 miljarder euro, vilket är en ökning med sju procent. 

Vd och styrelseordförande Pablo Isla säger i en kommentar att Inditex modell, där e-handeln integreras med de fysiska butikerna, ligger bakom tillväxten. 

– Investeringarna i teknologi och logistik som vi gjort de senaste åren, kopplat med yteffektivistering, gör att företaget är rustat för fortsatt tillväxt på alla marknader, säger han i en kommentar. 

Koncernen har under året jobbat med att optimera sitt butiksnät där fokus ligger på större butiker i bättre lägen.  

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...