Styrkebesked från H&M-konkurrenten – Inditex slår försäljningsrekord

Konkurrenten pressar H&M. Inditex försäljning ökade med fem procent under senaste kvartalet och nådde nya rekordnivåer.
Text: Daniel Norman
Annons:

Inditex, med kedjor som Zara, Massimo Dutti och Pull & Bear, sålde för 5,93 miljarder euro (drygt 63 miljarder svenska kronor) under andra kvartalet på sitt brutna räkenskapsår, 1 februari till 30 april.

Det innebar en tillväxt på fem procent och en ny rekordnivå för koncernen.

I ett pressmeddelande skriver Inditex att den pågående digitaliseringen av verksamheten där butiker och online integreras ligger bakom framgången.

Kedjan redovisar ett rörelseresultat på 980 miljoner euro (10,4 miljarder svenska kronor), vilket är en förbättring med 15 procent.

– Siffrorna visar än igen styrkan i koncernens affärsmodell, där lönsamheten och kassaflödet fortsätter att växa tack vare Inditex fokus på kundanpassat kvalitetsmode, säger styrelseordförande och vd Pablo Isla i en kommentar.

På måndag presenterar H&M sina försäljningssiffror för senaste kvartalet.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...