Styrkebesked för Boozt – nu tror e-handlaren på en högre tillväxt för helåret

En trilskande vår ställde till det för modehandeln under det första kvartalet. Men Boozt stod pall och visar upp en rejäl tillväxt. Ny justerar e-handlaren tillväxtprognosen för året.
Annons:

Boozt nettoomsättning ökade med 31 procent till 551,9 miljoner kronor under det första kvartalet. 

– Vi har inlett början av året stabilt med en tillväxt i linje med våra förväntningar och sett utifrån det starka första kvartalet 2017. Även om handeln påverkades negativt av det kalla vädret, uppvisade flexibiliteten i vår affärsmodell sin styrka då försäljningen upprätthölls, säger vd Hermann Haraldsson som emellertid påpekar att försäljningen av vårkläder kom igång först i slutet av kvartalet. 

Rörelseförlusten sjönk från 26,1 miljoner kronor förra året till 6,4 miljoner kronor i år. 

– Vår lönsamhet var även i linje med förväntningarna, då den förväntat negativ utveckling av bruttomarginalen vägdes upp av operativ hävstångseffekt, säger Hermann Haraldsson. 

Bruttomarginalen påverkades negativt av en lägre fullprisförsäljning på grund av att vårsäsongen försenades. 

– Baserat på den starka utvecklingen och positiva valutaeffekter höjer vi vår tillväxtprognos till över 33 procent tillväxt för året, säger Hermann Haraldsson. 

Tidigare prognos låg på en tillväxt på över 30 procent. 

Senare i år utökas sortimentet med flera nya varumärken, däribland Adidas och Reebok. 

 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...