Styrelseordföranden: Kan bli mer affärsinriktat och fokusera på e-handeln

”I sak är det inte så stor skillnad om företaget är på börsen eller inte”, säger Anders Bülow, styrelseordförande för Kappahl och förklarar att framtidsplanen är densamma: utveckla e-handeln och få bättre ordning på damkollektionen.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

Analytikern Joakim Bornold beklagar att bolag som Kappahl försvinner från börsen när storägaren Mellby Gård köper loss klädkedjan.

Kappahls styrelseordförande Anders Bülow, som även är styrelseledamot i Mellby Gård, tycker inte att skillnaden är så stor, även om ett liv utanför börsen leder till större frihet.

– I mångt och mycket är det samma plan att jobba med. Men i Mellbyvärlden är inte kvartalsrapporten lika känslig. Om man vill forcera någon del är det inte lika känsligt i den icke-publika världen, säger han.

Anders Bülow uttalar ett fortsatt stort förtroende för Kappahls vd Elisabeth Peregi och hennes gäng i arbetet.

Vilken är framtidsvisionen för Kappahl?
– Att bli ett mer affärsinriktat företag än vad det historiskt har varit. Vi ska få bättre ordning på damkollektionen. Vi har hela tiden sett en positiv utveckling av barnkollektionen.

– Vi har en grundsyn som bygger på ett utifrån-och-in perspektiv. En bättre kundinsikt kan ge det och den börjar utvecklas.

Kappahl har ett åtstramningspaket om 100 miljoner kronor som ligger, som bland annat medför att minst 20 butiker ska stänga. Blir det fler?
– Det finns många offensiva delar också som inbegriper flera delar av Kappahl. Vi ska utveckla e-handeln. Men planen är dynamisk, man lär sig att inse nya saker under resan, säger Anders Bülow och pekar på att e-handeln kommer att fortsätta att utvecklas och växa.

– Men jag tror inte att pendeln slår över fullt ut. Det behövs en balans mellan e-handel och butik och det finns goda förutsättningar. Det kan bli färre butiker, mindre butiker och nya butiker. Även om vi stänger butiker så öppnar vi nya också. Jag ser inget scenario där Kappahl inte har några butiker, men vi måste bli bättre ur ett kundperspektiv.

Mellby Gård har redan flera klädkedjor under sitt ägarparaply, Kappahl, Dea Axelson, Oscar Jacobson och Flash. Spanar Mellby Gård på fler bolag?
– Blir Kappahl ett framgångscase så är det möjligt. Men det är ett rejält åtagande med Kappahl.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...