Storyn om O’boy – klassikern som fortfarande har en stark plats på köksbordet

Efter ”O’boy-krisen” står det klart att svenskarna har en nära och känslig relation till varumärket. Här är historien om chokladpulvret som var och varannan svensk har växt upp med.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Skogaholmslimpa, hushållsost och kall O’boy – inte sällan överdoserad med minst två skedar för mycket.

Är inte det ett typisk mellanmål från barndomen, så säg?

Namnet till trots är O’boy lika ursvenskt som Kalles kaviar och blev en succé direkt vid lanseringen 1960.

Det drick ungefär två miljoner glas om dagen och produktionen sker i Marabou-fabriken i Upplands Väsby.

Själva namnet kommer dock från USA. Det var under utvecklingen av receptet som Marabous dåvarande marknadschef besökte USA och snappade upp begreppet ”oh boy”. Han ansåg att det var ett lämpligt namn för ett nytt chokladpulver på den nordiska marknaden.

Här är några milstolpar på resan fram till idag:

Efter lanseringen 1960 under Marabous varumärke gick O’boy på export till Norge 1961 – då under varumärket Freia.

Märket växte i popularitet och under åren 1966-1980 lanserades flera smaker i varierande storlekar. En jordgubbssmak kom 1966 och ett år senare var det dags för O’boy vanilj.

Under tidigt 70-tal tog svensk matkultur ut svängarna med såväl jordnötter och banan i matlagningen som mindre lyckade läsklanseringar (vem minns inte Zingo choklad och banan?). O’boy ville knappast vara sämre med smaker som blåbär och mocca (”för vuxna”).

Dessa försvann dock nästan lika snabbt som de kom.

På 2000-talet lanserades kommunikationskoncepter ”Hur blandar du” samt flera nya smaker som No sugar, Plus och Dark.

Till och med  Daim gjorde ett gästspel.

I dag består sortimentet av Portion, Less sugar och Original som har överlevt alla smakexperiment och fortfarande är storsäljaren.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...