Foto: Shutterstock

Stort tapp för servicebutikerna: ”Tidigare a-lägen har nu blivit motsatsen”

Coronapandemin slår hårt mot servicebutikerna. Försäljningen sjönk med 11,6 procent under det andra kvartalet. ”Vi är inte överraskade”, säger bransch-vd Bengt Hedlund.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Servicebutikernas försäljning sjönk med 11,6 procent under det andra kvartalet. Det visar färska siffror från branschorganisationen Convenience Stores Sweden.

– Vi är inte överraskade över siffrorna men vet ju att det slagit väldigt olika i branschen beroende på lägen. Enkelt uttryckt kan man säga att tidigare a-lägen nu blivit motsatsen. Många butiker i bostadsområden och längs vägar har däremot inte märkt av någon minskning och ett flertal har till och med ökat, säger vd Bengt Hedlund som tror på bättre siffror när kvartal tre summeras.

– Den tuffaste perioden var april, maj och halva juni. Efter det lossnade det på många ställen. Eftersom denna sommar är den första i historien då alla svenskar är i Sverige samtidigt, borde det gynna conveniencehandeln totalt sett.

 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...