Foto: Foto: Gustaf Olsson

Största investeringen i NK:s historia – varuhuset ska bli större och lyxigare

Klassiska NK i Stockholm ska ska genomgå en omvandling. Det ska växa och dessutom adderas mer lyx. ”Vi vill stärka vår position som ett varuhus i världsklass”, säger varuhuschefen Andreas Edström.
Text: Daniel Norman
Annons:

NK i Stockholm ska växa, bli lyxigare och mer personligt. 

– Retailbranschen har aldrig varit mer dynamisk och föränderlig. Vi måste måste bli bättre på det vi redan är bra på, vässa servicen och stärka upplevelsen, säger Andreas Edström till Market. 

Under tre år ska projektet pågå. 50 procent av den 24 000 kvadratmeter stora varuhusytan ska omvandlas. Dessutom växer lokalerna med 20 procent genom att kontorsytor samt delar av Parkaden, det parkeringshus som ligger i anslutning till NK-huset, tas i anspråk.

– Generellt så är intresset för NK stort på marknaden. Vi har inte tillräckligt med yta för att bereda alla som vill bedriva handeln här plats, säger Andreas Edström.  

I de nya delarna kommer fokus att ligga på hälsa, mat och service. På Parkadens tak planeras ett utegym kombinerat med en juicebar. 

I gatuplan kommer fyra internationella lyxvarumärken att flytta in, två av dem är Valentino och Balenciaga som öppnar till hösten. 

– Tyvärr kan vi inte kommunicera de andra två nu. Det här är bara början på de spännande förändringar som kommer att ske på gatuplan där totalt 90 procent kommer att vara omgjort när vi är klara, säger varuhuschef Anderas Edström. 

Redan i dag finns flera lyxvarumärken hos NK. 

– De har en fin försäljning och vi märker av en efterfrågan på mer lyx från våra kunder. 

NK kommer även att göra en större satsning för att bli en destination när det gäller herrmode. Sortimentet samlas på plan 2 och kompletteras dessutom med fem helt nya avdelningar. 

Dessutom vill man lyfta fram den personliga servicen genom att placera värdar vid varje entré.

Parallellt med att varuhuset byggs om kommer de digitala kanalerna att utvecklas. 

– Morgondagens kunder kommer att ha andra behov. Ibland vill man göra snabba köp via nätet hemifrån i soffan, ibland vill man shoppa där man kan få personlig hjälp och andra upplevelser som att äta gott, utställningar och möjligheten att träna i samband med det. Vi tror på bägge delar, säger Andreas Edström. 

Digitalt kommer NK att satsa mer på inspiration då många kunder söker information online inför ett köp. Man kommer också att kommunicera mer digitalt med kunderna i framtiden, både vad gäller utskick men också genom digitala skyltar i varuhuset. 

Förvandlingen är redan igång. 

– Vi har jobbat med det här bakom kulisserna i tre år. Nu, i början av 2018, har vi börjat med gatuplan. Det ska vara klart i slutet av 2018. 

Även plan 1 liksom de nya ytorna i Parkaden ska vara klara i år. Plan 2 med herrmode och plan 3 med sport och fritid ska vara ombyggda 2019. 2020 ska hela projektet vara avslutat. 

Hur mycket pengar investerar ni i projektet? 
– Vi har att inte gå ut med ett exakt belopp. Delvis för att det är så stort och omfattande projekt så vi vet inte var det kommer att landa, säger Andreas Edström. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...