Stora kunder lyfte Dustin – som tappar konsumentförsäljning

Dustin växte med 18,1 procent under andra kvartalet, bland annat tack vare ökad försäljning till de stora företagskunderna. Samtidigt sjönk försäljningen till konsument. ”En generellt svag julhandel”, säger vd Thomas Ekman.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Dustins nettoomsättning steg med 18,1 procent till 3 214 miljoner kronor under det andra kvartalet (december 2018-februari 2019). Det starka lyftet beror bland annat på tidigare förvärv. 
Den organiska tillväxten var 7,8 procent.
– Vi redovisar en stark försäljningstillväxt, både organisk och totalt sett, driven av en stark återhämtning inom LCP-segmentet (stora företag och offentlig sektor, red. anm.), säger Thomas Ekman i en kommentar.
Försäljningen till stora företag och offentlig sektor hade en organisk tillväxt på 16,1 procent under kvartalet. Försäljningen till små och medelstora företag (SMB.segmentet) hade inte en lika stark utveckling, 0,1 procent. Försäljningen till konsument, som står för sex procent av Dustins affär, sjönk med 13,5 procent.
– Inom SMB-segmentet har såväl tillväxt som lönsamhet påverkats negativt av tillfälligt låg kundaktivitet under jul- och nyårshelgerna samt begränsad tillgång på datorer med Intelprocessorer under första halvan av kvartalet, säger Thomas Ekman.
Efter kvartalets slut har Dustin tecknat avtal om att förvärva Inventio.IT, Norisk och Chilit.
– Förvärven stärker vårt erbjudande ytterligare i Danmark, Nederländerna och Finland, säger Thomas Ekman.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...