Stora butikerna lyfte Icas försäljning i april – Maxi en destination i påskhandeln

Ica-butikernas försäljning fortsatte uppåt i april. Påskhelgen bidrog till ökningen på 5,9 procent. Ica Maxi och Ica Kvantum utvecklades starkast.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Ica Gruppens månadssiffror visar att Ica-butikernas försäljning steg med 5,9 procent påskmånaden april.

Ökningen var 5,6 procent i identiska enheter.

Icas två stora format Ica Maxi och Ica Kvantum hade den klart främsta procentuella utvecklingen medan butikerna inom Ica Supermarket växte svagt.

Så här gick det profil för profil (jämförbara försäljningen inom parentes):

  • Ica Maxi: 10,3 procent (8,7 procent)
  • Ica Kvantum: 7,3 procent (6,7 procent)
  • Ica Supermarket: 0,8 procent (2,1 procent)
  • Ica Nära: 4,2 procent (4,4 procent)

Kalendereffekten uppgick enligt Ica Gruppen till 1,8 procent i april.

Svensk Dagligvaruhandel och HUI presentar sitt index för månaden 15 maj.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...