Foto: Jonas Arnesson

Stor intervju: Boris Lennerhov på väg att stämpla ut från Gekås – för gott

En lång och lönsam detaljhandelshistoria är på väg mot sitt slut. Lågprisjätten Gekås rusar visserligen in i framtiden, men vd Boris Lennerhov – han är på väg att stämpla ut.
Annons:
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Boris Lennerhov

Ålder: 63 år.
Familj: Hustrun Rose-Marie, sonen Jonathan, dottern Johanna och fyra barnbarn: Oliver, Sid, Adelle och Allesia. Samt hunden Ronja.
Bor: I Båstad. Lägenhet på Mallorca.
Karriär: Började som inköpsassistent på Kosta Glasbruk. Juniorsäljare, säljledare, försäljningschef och vice vd på Lantbrukskooperationen. Vd på ASK Helsingborg som 33-åring. Vd på Saba Trading. Vd på Bergendahls. Vd på Gekås.
Intressen: Allmänt sportintresserad. Håller på Falkenbergs FF, men i hjärtat finns Kalmar FF. Gillar också djur och natur, kantareller och travhästar.
Ekonomiskt råd till unga: ”Jobba hårt och var kollegial. Var passionerad och bry dig om andra människor. Då kommer framgångarna”.
Här hänger Boris gärna på Gekås: ”I spelbutiken. Travet, du vet”.
Visste du det här om Boris: Jobbade extra som journalist som ung och ville studera på journalisthögskolan. För att komma in krävdes 5.0 i betyg. Boris tog ett sabbatsår för att samla ihop de sista poängen i arbetslivet. Det sabbatsåret pågår fortfarande.

Ska vi verkligen tro på det den här gången?

Förra gången Boris Lennerhov drog sig tillbaka från Gekås gick det ju sådär.

Ni kanske minns hur det lät i november för två år sedan: ”Gekås styrelse och Jan Wallberg har inte samma syn på hur företaget skall utvecklas och organiseras för framtiden” gick det att läsa i det pressmeddelande som skickades ut strax före nio på morgonen.

Därmed stod vd-dörren en trätrappa upp hos lågpriskolossen i Ullared öppen igen.

Boris var given – och han behövde inte fråga om vägen.

Efter 15 framgångsrika år hade han koll på varje vrå av varuhuset. Familjen, barnbarnen och lägenheten i Cala Mayor på Mallorca fick vänta.

Gekås behövde honom mer än någonsin.

– Någon var tvungen att hålla i taktpinnen. När Ulf Öjerklint (styrelseordföranden) ringde var jag tveksam, men kände samtidigt ansvar. Och jag hade ju viss insyn i verksamheten. Jag behövde ingen längre startsträcka för att komma in i jobbet igen.

Med ”humor, mod och viss förståelse för multiplikationstabellen” har Boris Lennerhov gett Gekås tjugo år av sitt liv.

Efter att först tackat nej till att bli vd ett par gånger (bland annat för att han tyckte att det var för långt hemifrån Helsingborg) tog han bilen till Eurostop i Halmstad och drack kaffe med ägarna.

”Det var ju trevliga och ödmjuka grabbar, som dessutom verkade ha ambitioner. Men de var öppna med att de behövde hjälp, vilket kändes ovanligt och sympatiskt”. Tänkte Boris och ändrade sig.

För säkerhets skull åkte han till Ullared och tog ett par varv i lönndom innan han skrev på – och skådade in i framtiden.

– Nu kan det väl inte bli större? Den frågan har förföljt mig under alla år. Men jag såg potentialen direkt, säger Boris Lennerhov och fortsätter:

– När jag klev på runt millennieskiftet fanns det ett varuhus, en parkering och ett mögligt vandrarhem här. Sedan dess har det väl hänt en del, säger han och drar lätt på munnen.

Han har en poäng. För är det något Ullared och Gekås är synonymt med är det, förutom låga priser och långa köer, bolagets ständiga tillväxt.

Boris Lennerhov är en av landets mest kända handelspersonligheter. När han snart avslutar sitt uppdrag på Gekås gör han det med 30 års erfarenhet som vd i bagaget.

Boris Lennerhov om:

...kampen mot e-handeln: ”Ju mer e-handel, ju viktigare att åka till Gekås. Nätet är inte jättesocialt, men det är vi. Och vi konkurrerar definitivt på pris gentemot näthandlarna”.

...den uppmärksammade cancersjukdomen: ”Jag har varit friskförklarad i tre år och mår bra. Det var tufft, men jag är optimistiskt lagd och ser positivt på livet”.

...framtiden för Gekås:
”40 000 kvadratmeter nu. 50 000 kvadratmeter 2021. Framöver kommer det att krävas ännu mer yta för att fortsätta att utveckla vår upplevelsebaserade shoppingdestination”.

Bortsett från en försäljningsdipp 2017 (”vi hade blivit för otydliga i vårt erbjudande”) har det lilla kulliga samhället mitt ute i skogen mellan Varberg och Falkenberg utvecklats till ett av landets mest lönsamma turistmål. Ur i stort sett ingenting har en shoppingdestination med hotell, restauranger och annan handel växt fram vid sidan av det nu 39000 kvadratmeter stora varuhuset – som i sig är en ruskigt effektiv säljmaskin.

Här är svart på vitt inifrån Gekås: 122 miljoner varor passerar kassorna varje år.

Omsättningen har gått från 1,5 miljarder kronor till fjolårets 5,4 miljarder och vinsten 2018, den landade på 354 miljoner kronor före skatt.

Försäljningsrekordet under en enskild dag: 41,7 miljoner kronor.

Det kom för övrigt bara tre veckor efter den förra toppnoteringen.

– Det är ett sanslöst tryck under de dagarna. Fullt ös från sju på morgonen till elva på kvällen. Det finns mycket att säga om våra rekord. En sak är att de faktiskt inte brukar komma i samband med lön. Det är rätt intressant, säger Boris Lennerhov.

Varför är det så?
– Många tänker nog att de inte vill trängas när alla andra är här. Eller, när de tror att alla andra är här.

Den typiska Gekåskunden är en 43-årig kvinna, bosatt någonstans i Götaland. Hon åker till varuhuset över dagen och kör 23 mil enkel väg. Hon besöker Ullared mellan två och fem gånger om året, spenderar nästan fem timmar i butiken varje gång och handlar för 3 300 kronor.

Det finns gott om statistik för att ringa in genomsnittsbesökaren, men verkligheten är också en annan – Gekås attraherar människor från hela landet, i alla åldrar och från alla samhällsklasser.

De som inte tar sig dit för egen maskin kommer med chartrade bussar eller extrainsatta flyg.

Ungefär hundra tusen (per år) är norrmän.

Däremot finns det fortfarande de som inte riktigt vill skylta med sina blågula påsar när de kommer tillbaka hem efter ett besök i Ullared.

– Om man ställer sig ute på parkeringen ett tag får man en rätt snabb bild av våra kunder. Du hittar allt ifrån Tesla till Volvo, säger Boris Lennerhov.

Men alla står inte för att de varit här?
– Nej, så är det. Det finns de som backar in i garaget med sina påsar. Och ibland träffar jag på bekanta som nästan ursäktar sig när de springer in i mig. ”Men hej, Boris. Vi tog en avstickare”, brukar de säga. Nu är det visserligen tre mil till motorvägen från oss, men okej då, säger Boris Lennerhov och ler skälmskt.

Han har sett förflyttningen på nära håll. Hur lågpristrenden fått fäste i Sverige, men också hur kunderna lika gärna blandar premiumvaror med billigare produkter.

Gärna NK, men också Gekås.

– Vårt varumärke har blivit starkare. För 20 år sedan hade nog inte kungaparet valt att komma hit, funderar Boris Lennerhov, som minns finbesöket i april 2013.

Sedan dess har toppolitiker, landshövdingar och allehanda kändisar fyllt kundvagnarna med fynd från Boris hyllor.

Personalomsättningen på Gekås är låg. När Boris Lennerhov listar framgångsfaktorerna bakom det halländska miljardbolaget är det anställda givna.

Kanal 5:s tv-serie om livet på Gekås (105 avsnitt hittills) har hjälpt till att sprida ordet: Att shoppa kan ju vara roligt. Under de två första åren i rutan ökade omsättningen med 1,2 miljarder.

– Serien lockar definitivt hit många nya besökare. Jag tycker att den har varit bra. I början var jag lite orolig över hur allt skulle framställas, men jag får se och godkänna programmen veckan innan och tycker att produktionen brukar landa på rätt sida, säger Boris Lennerhov.

Ni och du spelar er själva?
– Precis. Alltså, det är ju familjeunderhållning som numera visas klockan åtta på tisdagkvällarna. Det är klart att det är lite tillspetsat.

Tittarsiffrorna säger succé. Och även om serien har ett par år på nacken utvecklas karaktärerna. Som ju har vardagen i och omkring varuhuset.

I somras höll Ola-Conny i en spiktävling. Morgan har ett eget löp-lopp och Boris Lennerhov själv får fortfarande vara med på selfies inifrån varuhuset.

En retail-kändis i bredare bemärkelse.

Och apropå humor. Att ha roligt har alltid varit en viktig del i vd Lennerhovs liv.

– Jag är rätt sarkastisk av mig och tycker att humor kan vara förlösande många gånger. Särskilt i affärssammanhang. Jag gillar bra skämt, men är ingen vidare historieberättare.

Det sägs också att du är lite disträ av dig?
– Nej. Fel. Jag är väldigt disträ.

Hur då?
– Det finns många exempel. Jag har bland annat Europas sämsta lokalsinne. Härom veckan letade jag efter ett hotell inne i Stockholm. Det tog ett par timmar. Jag såg mest lyftkranar.

Så lätt är det ju inte att sitta som vd här. Men nu är vi faktiskt ganska nära med en person igen. Jag kan vara härifrån om en månad, men kommer att sitta kvar i styrelsen och hjälpa min ersättare så länge det behövs.

Gps?
– Njäe, den har en tendens att inte fungera eller ändra sig längs vägen. Inte min grej.

Du, om vi återgår till jobbet. Du har sagt att du tänker sluta ett par gånger. Kan vi verkligen lita på det nu?
– Ja. Jag borde egentligen inte vara kvar, för vi hittade min ersättare redan innan jul ifjol.

Oj. Vad hände?
– Vi var igenom hela processen. Personen ifråga hade bestämt sig och sagt ja och skulle bara meddela sin nuvarande arbetsgivare. Då fick hen kalla fötter. Vi hade en bra tvåa och trea, men valde att pausa jakten och låta mig köra på ett tag till.

Är det svårt att styra Gekås?
– Svårt vet jag inte. Eller. Jo. Det är viktigt att man är rätt person. Ingen långpendlare. Helst detaljhandelsbakgrund. Bra på människor. Det krävs nog ändå en del för att få det att fungera.

Jag vet att ni har fått in en del speciella ansökningar till din tjänst?
– Mm. En som ringde sa att han hade varit fotbollsproffs, men att han rehabtränade och kunde ta jobbet. En annan hade handelsbakgrund, men hade nyligen fått en stroke. Säkert duktiga människor, men jag vet inte. Så lätt är det ju inte att sitta som vd här. Men nu är vi faktiskt ganska nära med en person igen. Jag kan vara härifrån om en månad, men kommer att sitta kvar i styrelsen och hjälpa min ersättare så länge det behövs.

”Förr i tiden räckte det med att vara billig. I dag gäller det att ha rätt grejer till rätt pris”, säger Boris Lennerhov.

4 anledningar till Gekås
lönsamhet

  1. Trogen affärsmodell
    ”Ett konsekvent koncept, som hela tiden har utvecklats till den destination vi är i dag.”
  2. Lojal och trogen personal
    ”Bara 3-4 procent personalomsättning. Våra anställda betyder ofantligt mycket.”
  3. Trygg ledning
    ”Gekås hade tre vd:ar under de första femtio åren och har hela tiden haft en stabil ägarbild. Det skapar trygghet.”
  4. Nära konsumenterna
    ”Förr i tiden räckte det med att vara billig. I dag gäller det att ha rätt grejer till rätt pris. Det har vi varit duktiga på.”

Den dagen Boris Lennerhov kliver ut ur varuhuset på riktigt kommer han, familjen, barnbarnen och lägenheten på Mallorca till trots, inte vara sysslolös.

Han sitter i ett tiotal bolagsstyrelser (varav på ordförandestolen i fem) och har bland annat ett spännande hotellprojekt i Varberg tillsammans med en viss Petter Stordalen.

Du känner Stordalen. Hur är han?
– Betydligt smartare än han verkar. Han vill ju att det ska vara en show kring honom, men när det kommer till affärer är han lite mer nedtonad.

Ni är inte jättelika?
– Haha. Nä. Inte till stilen i alla fall. Ser du mig i skinnbrallor får du köra iväg mig till närmaste hem för jag vet inte vad.

Men både du och Stordalen är duktiga på pengar. Gekås har tjänat väldigt mycket genom åren.

Hur mycket har du fått undan privat?
– Jag är ju smålänning och ganska okej på privatekonomi. Jag har tidigare sagt att jag vill ha råd att få sparken, att skilja mig och att dö. Och det hade jag när jag var 45.

Gillar du att göra av med pengar?
– Nja, det är inte riktigt min grej. Åtminstone inte att shoppa. Jag har ett väldigt litet behov av prylar. Jag behöver inte ha något att visa upp, för det bevisar ingenting. Men de flesta kan väl lista ut att jag tjänar hyfsat på att vara vd för Gekås.

Någonstans här börjar vi runda av. Det går mot kväll i Ullared och Boris Lennerhov behöver sätta sig i ett externt möte söderöver lite senare.

Får man åka med till Falkenberg? Klart man får.

Boris morsar på en jobbarkompis som även han är på väg att stänga butiken för dagen och närmar sig bilen.

21,8 liter bensin kvar i tanken. Ett par mil in till stan.

Vi pratar lite mer.

– Börsen? Inget för Gekås. Vi  har trygga ägare och inget behov av snabba cash. Fler varuhus? Vi har varit i Haparanda ett par gånger. Skissat lite och kommit fram till att vi nog skulle kunna omsätta två miljarder där uppe. Men vi tror ändå på att göra det vi gör här och göra det riktigt bra, säger Boris Lennerhov, medan han rattar sin BMW längs vindlande vägar in mot staden vid Ätran.
Så stannar han till slut till vid en parkeringsficka framför Pressbyrån inne i Falkenberg. Skickar fram näven och säger:

– 30 spänn milen. Skicka adressen, så skickar jag faktura.

Over and out, Boris Lennerhov. Eller?

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...