Statliga bolag bäst i klassen på att möta kunden digitalt

Apoteket AB och Systembolaget är bäst inom retail på att bemöta kunden digitalt. Det visar konsultbolaget Bearing Points årliga rapport ”Digital Leaders in Sweden 2020” som rankat svenska retailbolag utifrån kvalitén på deras digitala kundinteraktion.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Undersökningen bygger på en studie av 84 svenska företag inom elva olika industrier. Det som bedöms är hur långt företagen kommit vad gäller kundinteraktion inom fyra digitala områden: marknadsföring, produktupplevelse, e-handeln och e-CRM.

Högst upp bland retailbolagen hamnar statliga Apoteket som klättrat från plats 16 till plats 2.

– Apotekets utveckling är spännande att följa då de lyckats förbättra sig inom alla de fyra digitala dimensionerna, framförallt vad gäller ökad aktivitet på Instagram, innehåll och företagsinfo, förbättrad säljstöd och livechat, säger Louise von Blixen-Finecke, partner på Bearing Point till Market.

Näst bäst bland retailbolagen är en annan statlig aktör, nämligen Systembolaget som också förbättrat sitt snittbetyg rejält.

– Systembolaget har tagit stora kliv framåt i sin digitala utveckling och då framför allt inom e-CRM. Övriga detaljhandeln har gjort betydande framsteg under de senaste fem åren, vilket drivits av en framväxande e-handel och konkurrens från nya e-handelsspelare, säger Louise von Blixen-Finecke.

Dagligvaruhandeln behåller sin tredjeplats vad gäller digital mognad, efter telecom- och energibranschen.

Sällanköpshandeln halkar däremot ned ett steg och hamnar på femteplats bland branscherna. Detta trots att alla bolag inom branschen förbättrat sitt snittbetyg.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...