Foto: Andreas Dyrberg Skog

Stark start räddade kvartalet för Hemtex – försäljningen rasade när krisen slog till

Hemtex ökade försäljningen med 6,6 procent under det första kvartalet. Bakom det ligger framför allt en bra start på året – innan coronakrisen bröt ut.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Fram till utbrottet av covid-19 i Norden ökade Hemtexs jämförbara försäljning med 18,3 procent, jämfört med samma period i fjol.

Det rapporterar den norska ägaren Kid i dag.

Från 11 mars och framåt sjönk emellertid omsättningen med 22,8 procent.

Tappet i fysiska butiker vägdes emellertid upp av en stark försäljning online där tillväxten var 38 procent under kvartalet.

Omsättningen för kvartalet landade på 220,9 miljoner norska kronor (drygt 222 miljoner svenska kronor). Den jämförbara försäljningen steg med 7,9 procent.

EBITDA-resultatet landade på 28,8 miljoner norska kronor (drygt 29,18 miljoner kronor). Någon jämförbar siffra från motsvarande period finns inte då Hemtex blev en del av Kid 15 maj förra året.

– Efter att effekterna av utbrottet av covid-19 börjar normaliserats kan vi se att Kid och Hemtex har navigerat på ett säkert sätt genom osäkra vatten, säger koncernchefen Anders Fjeld i en kommentar.

Under kvartalet stängde Hemtex tre butiker: en i Kristianstad, en i Eskilstuna och en i Bålsta.

I slutet av kvartalet hade kedjan 132 butiker, vilket ska jämföras med 141 vid samma tidpunkt för ett år sedan.

Efter kvartalets slut, i april, minskade Hemtex omsättning med 0,2 procent. Tillväxten i jämförbara enheter ökade emellertid med två procent.

Sedan påsk har alla butiker kunnat vara öppna.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...