Foto: Johan Marklund

Stark slutspurt på nätet

Försäljningen på nätet gick hem i december. I alla fall enligt de e-handlare som Market frågat. "Vår försäljning var 50 procent över budget trots vädret", säger Footways vd Daniel Mühlbach.
Annons:

Redan i mitten på november talades det om rekord för julhandeln på nätet.

– Vi planerar för en rekordjul i år igen. För att klara de ökade paketvolymerna har vi stärkt upp våra postombud, sa Postnords e-handelsexpert Arne Andersson inför julruschen.

Och enligt de e-handlare som Market pratat med var december en bra månad.

Att skohandeln enligt Stilindex backade under månaden var inget som Footway märkte av.

– Vädret var en katastrof för skohandeln generellt. Vår försäljning var trots det 50 procent över budget, säger vd Daniel Mühlbach.

Han är osäker på vad som har varit mest drivande.

– Svag konkurrens? Stark tillväxt i e-handeln?

Trots tillväxten har Footway inte fått fler returer än vanligt.

Det har inte heller hudvårdsspecialisten Skincity trots en säljökning på hela 240 procent mot december 2012.

– Försäljningen gick strålande, säger grundaren Annika Forsgren.

Butiken har generellt få returer.

– Hela vårt koncept bygger på att rekommendera rätt produkter för våra kunder och vi arbetar på många olika sätt för att tillgodose detta, säger Annika Forsgren.

Johan Ryding, vd för Sportamore, vill inte avslöja hur december gick, men säger att returgraden i januari alltid är högre än under andra månader.

Hos Adlibris säger presschefen Linnea Wiklund att man är nöjda trots att försäljningen minskade med 5 procent jämfört med 2012.

– Men vi hade en positiv avslutning och den trenden håller sig nu i januari, säger hon.

Även koncernkollegan Discshop backade jämfört med 2012.

– Men det var ändå bättre än förväntat med tanke på den mycket svaga utvecklingen för fysisk film under 2013, säger vd Henric Oscarsson.

Hos modebutiken Bubbleroom var december "mycket bra" och bättre än 2012.

Men en viss baksmälla kom i januari på grund av hög andel fullprisreturer från december.

– Vi ser hela tiden en liten ökning av returer ju mer e-handelsvana våra kunder blir. Jag tror att man som e-handlare måste räkna med att det kan öka ytterligare, säger vd Svante Tegnér.

Lekmers vd Fredrik Palm är inne på samma spår.

– Eftersom decemberförsäljningen är hög blir det också motsvarande arbete med returer i januari, något som vi är väl förberedda på, säger han.

Även i byggvaruhandeln blev det en positiv avslutning på året.

– Vi är väldigt nöjda med december och hela 2013, säger Bygghemmas vd Mikael Olander.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...