Foto: Foto: Pontus Nyman

Stark e-handelstillväxt – nu öppnar Coop en till dark store: ”Igång 2020”

Coops e-handel växte mer än marknaden förra året. Nu satsar företaget på ännu en dark store. ”Vi hoppas vara igång början 2020”, säger vd Magnus Johansson.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Coop Sverige etablerade sin första dark store i Kungens kurva i Huddinge söder om Stockholm sommaren 2017 och första kvartalet 2020 kan nästa anläggning vara i drift.

Dagligvaruhandelns nyhetstidning Icanyheter avslöjar i veckans nummer att e-handelslagret byggs i Malmö.

– Jag vill inte offentliggöra läget eftersom hyreskontraktet inte är påskrivet men det blir i någon av de andra två storstadsregionerna i landet, säger Magnus Johansson till Icanyheter.

Bakgrunden till investeringen är att Coops digitala kundstock växte till knappt 240 000 personer förra året.

Volymerna är så stora att Coops kapacitet för plocka ihop e-handelsbeställningarna då och då slår i taket.

– Pressen är stor i butiker som plockar och dessutom kan upplevelsen påverkas negativt för kunder som väljer fysisk handel.

Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s index visar att e-handeln hade en uppgång på 26,7 procent mellan 2017 och 2018.

Coops ökade procentuellt mer: 28,2 procent.

– Vi är offensiva med att få ut e-handelserbjudandet och bättre på att tillgängliggöra det. Vi har en bättre upplevelse online och ser en tillströmning av kunder till sajten. Det är klart att det blir tillväxt på toppen av det men flera traditionella aktörer växer väl så bra, säger Magnus Johansson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...