Stadium blåser av stort personalevent: ”Vi måste fokusera på det dagliga”

Stadium ställer in det stora internevenemanget ”Stadium Olympiaden” som skulle samlat 1 500 medarbetare. ”Vi är ett kostnadsmedvetet företag.”
Text: Kalle Östgren
Annons:

I maj skulle Stadium ha arrangerat ”Stadium Olympiaden” i Norrköping. Inbjudningarna hade gått ut till det interna eventet som vartannat år samlat medarbetare från hela koncernen för lagtävlingar och teambuilding.

 Efter uppgifter till Market bekräftar Stadium att arrangemanget ställs in.

– Ja, det stämmer. Vi har informerat alla internt och det har tagits emot väl, säger pr- och informationschefen Angelica Larsson.

Varför blåser ni av?
– Vi är ett kostnadsmedvetet företag och i den rådande situationen i sportbranschen har vi valt att ställa in den här gången för att fokusera på den dagliga verksamheten och det som händer framåt.

Ställer ni in av ekonomiska skäl?
– Vi flyttar årets olympiad av en rad anledningar, dels med tanke på situationen i branschen men också för att vi behöver samla kraft och fokus på våra satsningar under våren.

Hur har beslutet tagits emot av medarbetarna?
– Det har känts bra och inget negativt. För oss är det här ingen stor grej och det har tagits emot väl.

En medarbetare Market talat med upplevde beslutet som en signal att ”Det är tufft, det är dystra siffror, vi behöver spara pengar och måste jobba”. Hur svarar du på det?
– Det får givetvis stå för den personen, men ingen av de många anställda vi har pratat med har kommunicerat så. Vi flyttar personalfesten och passar på att förnya konceptet efter interna önskemål. Beslutet har som sagts tagits väl emot i hela organisationen och vi planerar redan för andra aktiviteter.

Hur många medarbetare skulle ha kommit?
– Olympiaden har genom åren aktiverat anställda i hela koncernen. I Finland har vi senaste åren valt att göra ett eget arrangemang. Vi har genomfört Olympiaden i ett antal år, i regel vartannat med vissa undantag, som en heldag för koncernen där medarbetarna tävlar med och mot varandra, ett sätt att aktivera organisationen.

Vad kostar det att genomföra Olympiaden?
– Jag har tyvärr inga uppgifter på den totala kostnaden. Men det är inte bara ekonomin som spelat in i beslutet, det är ett arrangemang som också tar mycket tid och interna resurser. Olympiaden genomförs till exempel av vårat eventteam, som också arbetar med Vasaloppet och Vätternrundan och alla andra lopp vi är med och aktiverar, de har en enormt intensiv vår och måste kunna fokusera på sponsorarrangemangen. 

Hur går det för Stadium?
– Det ser bra ut, att vi fortfarande ökar och växer är ett tydligt tecken på att vi går åt rätt håll. Hur det ser ut ekonomiskt i detalj kan jag inte uttala mig om, vi jobbar med årsbokslutet.

Har beslutet att blåsa av Olympiaden och behovet av fokus på verksamheten att göra med att det är förändringar på gång?
– Vi tittar på nya saker hela tiden, både i koncernen och när det gäller butikslokaler.

En av Stadium-butikerna hade anmält tio medarbetare till heldagen.

– Vi fick veta i går (läs måndag) att det var inställt. Det är alltid roligt med Stadium Olympiaden, men vi vet alla hur tufft det är på marknaden just nu och vi har många andra projekt på gång. Vi firar framgångar med biter också ihop tillsammans när det behövs, det är så vi jobbar inom Stadium, säger butikschefen till Market och tillägger:

– Vi kommer att ordna arrangemang antingen lokalt eller regionvis i stället.

Hur har dina medarbetare tagit emot beslutet?
– Det är inga konstigheter och ingen stor besvikelse, inte här i alla fall. Det är inte så konstigt, alla förstår och vi hör hur tufft konkurrenterna har det. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...