Foto: Shutterstock

Stabil försäljning för Ikea i Sverige – som växer kraftigt online: ”Ökat tillgängligheten”

Den varma sommaren påverkade även Ikea. Trots det lyckades möbeljätten öka försäljningen något på den svenska marknaden under senaste räkenskapsåret. Det är främst på nätet som tillväxten sker.
Text: Daniel Norman
Annons:

Ikea hade 38 miljoner besök i sina svenska varuhus under det brutna räkenskapsåret som tog slut 31 augusti. Online var besöken 98 miljoner.

Tillsammans handlade besökarna för 16,8 miljarder kronor, vilket ska jämföras med 16,4 miljarder förra året. Möbeljätten kallar självt försäljningen för stabil.

Kök, förvaring och vardagsrum var de produktkategorier som gick bäst.

Framför allt online kan Ikea visa upp en stark tillväxt i Sverige.

Försäljningen ökade med 46 procent.

Flera åtgärder har vidtagits för att förbättra kundens upplevelse. Ett nytt e-handelslager har öppnats utanför Stockholm och samtliga varuhus erbjuder kunden att hämta sin beställning där eller hemleverans inom 24 timmar.

– Vi vill komma närmare våra kunder och har under året ökat tillgängligheten till Ikea. Investeringar som kortsiktigt kostat men där vi både under innevarande verksamhetsår och framöver kommer kunna se resultat, både kopplat till försäljning och bättre upplevelser för våra kunder, säger Håkan Svedman, vd och landschef.

Matförsäljningen växte med två procent och omsättningen landade på 1,1 miljard.  

Liksom så många andra påverkades Ikea av den varma sommaren genom att färre besökte varuhusen och försäljningen sjönk.

Under verksamheten inleddes arbetet med att bygga ett nytt Ikea-varuhus i Kållered i Mölndal.

Annars är det i Stockholmsregionen som möbeljätten ser störst potential framöver på den svenska marknaden, framför allt när det gäller företagsförsäjlning och olika kringtjänster.

Ikeas svenska verksamhet innefattat förutom de 20 svenska varuhusen och e-handeln av Ikea service and pick up vid Enebyängen utanför Stockholm samt Ikea kök i Stockholm city.

Globalt ökade Ikea försäljningen med 4,5 procent till 38,8 miljarder euro, cirka 405 miljarder kronor, uppger TT. Online låg tillväxten på 31 procent. E-handeln står nu för fem procent av Ikeas intäkter.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...