Foto: Daniel Norman

Sportshopen testar sig fram i Mall of Scandinavia: ”Se hur vi välkomnas”

Sportshopen har öppnat en pop up-butik i Mall of Scandinavia i Solna. ”Vi kan se hur vårt koncept välkomnas”, säger vd Johan Andgren.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

– Vi har flertalet konsumenter som efterfrågar vår närvaro på flertalet orter omkring i Sverige och Europa och därför har vi valt att testa olika områden under en begränsad tid för att se hur vårt koncept välkomnas, säger Johan Andgren.

Kan det komma fler pop up-butiker?
– Det kan det göra men vi har inget att gå ut med i nuläget.

Även när det gäller satsningen på fler permanenta butiker är Johan Andgren förtegen.

– Vi har en del intressanta lokaler vi tittar på men ingenting som vi vill gå ut med i nuläget.

Förra året ökade ägarbolaget, Swedemount Sportswear & Fashion, omsättningen med 13,5 procent till 556 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 23,3 miljoner kronor.

– 2018 var ett år då vi satte många grundstenar på plats med uppsättning av processer, flertalet systembyten och vi påbörjade vår transformationsplan, så det är jättekul att se att vi under en sådan förändringsfas kan öka både omsättning och resultat samtidigt som branschen går i andra riktningen, säger Johan Andgren.

Kedjan har fått en bra start på 2019, enligt honom.

– Under 2019 har vi fortsatt vårt transformationsarbete och nu har vår accelerationsfas påbörjats. Våra nya satsningar och vårt nya tankesätt där vi satsar på att bli en omnikanalspelare med en stark e-handel, ger stor utdelning och vi tar ytterligare steg på vår långsiktiga plan. Vi satsar både på en ännu högre tillväxt och högre resultatökning än föregående år och hittills går vi bättre än plan.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...