Foto: Daniel Norman

Sportjättens resultatlyft – i utmanande tider: ”Säkrat finansiell stabilitet”

XXL höll ställningarna under första kvartalet. Trots tillfälligt stängda butiker på flera marknader låg försäljningen i stort sett kvar på samma nivå som i fjol. Samtidigt förbättrades resultatet kraftigt.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

XXL omsatte 2 166 miljoner norska kronor, en tillväxt med 0,2 procent jämfört med samma kvartal i fjol. En riktig vinter i hela Norden gynnades kedjans försäljning positivt. 

– Vi är nöjda med våra framsteg, både ekonomiskt och operativt. För ett år sedan arrangerade vi den största utförsäljningen i XXL:s historia vilket också förvrängt de jämförbara siffrorna något, säger vd Pål Wibe i en kommentar. 

Mätt på jämförbara enheter sjönk försäljningen med 0,6 procent. 

Under kvartalet har XXL tvingats hålla butiker både i Norge och Österrike tillfälligt stängda på grund av pandemin. Detta har emellertid kompenserats av en ökad e-handel.

Onlineförsäljningen växte med 30,8 procent under kvartalet och omsatte 570 miljoner norska kronor. Den utgjorde 26,3 procent av den totala försäljningen. 

Norge var den marknad där XXL lyckades bäst, med en jämförbar tillväxt på sju procent. Tappad försäljning i tillfälligt stängda butiker vägdes upp av en stark tillväxt online. 

– I Norge stod online för mer än hälften av försäljningen under några veckor, säger Pål Wibe.

Omsättningen för den svenska verksamheten låg kvar på samma nivå som under första kvartalet i fjol, 646 miljoner norska kronor. 

Mätt i lokala valutor sjönk emellertid försäljningen med 3,6 procent och mätt på jämförbara enheter var den 2.8 procent lägre än i fjol. 


Men räknar man bort de tre outlets som XXL har längs norska gränsen på den svenska sidan ökade den jämförbara försäljningen med 0,3 procent. 

Dessa är beroende av att norska kunder kan besöka dem och tappade nästan 85 procent av sin försäljning under årets tre första månader.  

XXL redovisar ett rörelseresultat på 16 miljoner norska kronor för kvartalet, en rejäl förbättring mot en förlust på 215 miljoner norska kronor samma period i fjol. 

Genom förbättrade kampanjer har marginalerna förbättrats vilket påverkar resultatet positivt. 
XXL har också reducerat kostnader och har sjösatt flera initiativ som ska göra den operativa driften mer effektivt. 

– Vi har säkrat finansiell stabilitet och mer stabila marginaler. Vi har använt de sista månaderna till att uppdatera 61 av våra 90 butiker och ökat takten i andra strategiska projekt. Det kommer att göra XXL till en ännu mer inspirerande destination framöver, både fysiskt och online, säger Pål Wibe som nu ser fram emot sommaren.

– Många planerar för en hemester med sport- och outdooraktiviteter. Vi är redo för en ökad efterfrågan och har ökat våra inköpsvolymer. Vi har laddat upp med allt från kajaker till tält och utrustning till hemmagymmet på ett bättre sätt än i fjol.  

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...