Sportjätten väljer väg – satsar mer på direktförsäljning och ökar farten

Adidas följer Nike och fokuserar mer på försäljning till slutkunderna. Inom de närmaste fyra åren ska hälften av den tyska sportjättens produkter säljas direkt till konsumenterna.
Annons:
Text: Kalle Östgren
Annons:

Adidas står mitt i en ambitiös tillväxtplan och tar nu ett strategiskt beslut.

Sportgiganten planerar att förändra upplägget gentemot detaljhandeln och satsa mer på direktförsäljning till slutkonsumenterna. Beslutet är en del i handlingsplanen för att öka försäljningen med en tredjedel till 2025, skriver Charged.

Beslutet rymmer dramatik för kedjorna, men är inte överraskande. Adidas har tillsammans med ärkerivalen Nike – som i höstas kapade banden till nio kedjor – under en längre tid arbetat för att öka kontrollen över säljkanalerna via egna plattformar och fasa ut tredjepartssamarbeten.

Beskedet ingår i den femårsplan som Adidas nyligen presenterade. 

Här slår företaget fast målet att 80 procent av tillväxten om fyra år ska komma från direktförsäljning till slutkunderna, till stor del via egna, digitala plattformar.

Adidas siktar på att hälften av alla produkter ska säljas direkt till konsumenterna år 2025.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...