Sommarkris för klädbutikerna – då går Busfrö mot strömmen

Som Market kunde berätta i måndags har den svenska supervärmen ställt till det rejält för klädhandeln. Men det finns de som går mot strömmen.  Second hand-butiken Busfrö Nytt&Bytt, till exempel.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Inriktade sig på barn från början

Busfrö startade 2010 som ett renodlat barnkoncept men har med tiden breddat sortimentet. 
 I dag finns kedjan på fem orter: Jönköping, Norrköping, Västervik, Motala och Kalmar. 

Sommarens ovanliga jättevärme har skapat stora problem för den svenska klädhandeln.
Det kunde Market berätta om igår, måndag.

En lång vår och en sommar med sämre försäljning i juni och med största sannolikhet även i juli, samt en utebliven reaförsäljning, gör att många nu går och väntar på att hösten ska komma.

– Det som normalt skulle säljas i juni och juli behövde gå redan i maj, sa Svensk Handels Stils ordförande, Mikael Sandström, till Market i en kommentar i måndags.
Men - det finns motbilder. En kommer från Stina Qubti, vd för second hand-butiken Busfrö Nytt&Bytt, som ökade försäljningen med mellan 3,3 och hela 37,8 %, fördelat över butikerna.
– Sommaren i fyra av våra fem butiker har försäljningsmässigt gått över förväntan. Vi hade en bra sommar även ifjol och hade fina siffror att slåss emot, men det har gått väldigt bra, säger Stina Qubti, i en intervju med Market.

Hon ser flera anledningar till varför second hand och sommar gifter sig bra.
– För det första är vi väldigt anpassningsbara. Vi är inte styrda av kollektioner som har köpts in för länge sedan utan kan istället anpassa oss efter väder och vind tack vare den bredd av kläder vi får in. En annan stor anledning tror jag har med upplevelse att göra. Många tycker om att komma in i en second hand-butik och inte veta vad som väntar en, säger Stina Qubti.
Hon levererar även en tredje tänkbar anledning till den positiva sommarförsäljningen: Prisbilden. 

– Vi är billiga och vi konkurrerar inte med familjernas pengar på samma sätt som de ”vanliga” butikerna gör. Det är möjligt att gå på restaurang, på bio eller göra något annat roligt på semestern, och samtidigt handla hos oss, säger Stina Qubti.
Kan den övriga detaljhandeln anamma något från second hand-världen?
Definitivt, menar Stina Qubti. Inte minst just den nämnda upplevelsen. Hur butiken känns att komma in i för kunderna. Hur sortimentet presenteras.
– Jag har jobbat på stora kedjor i många år och vet att det kan bli lätt statiskt ute i butikerna. Men det krävs inte mycket för att skapa en skön och spännande känsla för de som hittat in i butiken. Skapa lite jippon eller flytta runt varorna då och då. Det kan göra underverk,säger Stina Qubti.

Med den positiva sommaren i bagaget går nu Busfrö in en ny expansionsfas och ser över tänkbara adresser i flera studentstäder, men även på större orter.

– Det kommer att hända saker framöver, men jag ligger lite lågt med det ett tag, säger Stina Qubti hemlighetsfullt.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...