Foto: Pontus Edman

Smällen för julhandeln – försäljningen backade rejält: ”Ett paradigmskifte”

December blev en stor besvikelse för många detaljister. Sällanköpshandeln backade preliminärt med 3,1 procent. ”Ett paradigmskifte”, säger analysprofilen Fredrik Bergström till Market .
Text: Thomas Ohlén
Annons:

SCB:s preliminära försäljningsindex visar att detaljhandeln förefaller att ha avslutat 2018 extremt svagt.

Så här gick det i löpande priser:

  • All detaljhandel: -1,0 procent
  • Sällanköpsvaror: -3,1 procent
  • Livsmedel: +1,9 procent

– December är den viktigaste månaden på året för många branscher och de här svaga siffrorna förstärker bilden av ett paradigmskifte i detaljhandeln, säger Fredrik Bergström på WSP om den första negativa tillväxten sedan 2012 då ett större antal varsel i Sverige oroade många hushåll.

HUI spådde i sin julhandelsprognos i början av november och att hela detaljhandeln skulle växa med 3,0 procent i löpande priser.

Bedömningen var samtidigt en tillväxt på 2,5 procent för sällanköpsvaror och 3,5 procent för dagligvaror – också i löpande priser.

– Utfallet blev avsevärt lägre.

Vad kan det bero på att detaljhandeln ser ut att ha haft en så svag månad?
– Konjunkturen mattas och det är en förklaring. Sättet att konsumera på en annan. Vi lägger i stället mer pengar på annat. Försäljningen har delvis tidigarelagts till november och Black Friday. De dagarna påverkar försäljningen med uppskattningsvis två-tre miljarder. Dessutom skjuter e-handeln i höjden enligt Postnords rapporter. Köp hos utländska sajter fångas till exempel inte av SCB, svarar Fredrik Bergström.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...