Foto: Foto: Pontus Edman

Smakstart på året för Venue Retail – ökad försäljning och förbättrat resultat

Venue Retail Group fick en bra start på nya räkenskapsåret. Försäljningen ökade och lönsamheten förbättrades. ”Vi fortsätter dessutom att stärka vår marknadsposition”, säger vd Jonas Ottosson i en kommentar.
Text: Daniel Norman
Annons:

Venue Retail Groups Q1 (september-november 2017)

Nettoomsättning: 216,8 (212,9)
Rörelseresultat: 16,7 (9,9)

Anges i miljoner kronor. Föregående års resultat inom parantes. 

Nettoomsättningen steg från 2012,8 miljoner kronor till 2016,8 miljoner kronor under första kvartalet på det brutna räkenskapsåret (september-november 2017). 

Försäljningen i jämförbara butiker ökade med fyra procent, vilket är bättre än marknaden i stort konstaterar Jonas Ottosson.

Koncernens verksamhet växte både i Sverige och i Norge inom bägge affärsområdena, accessoarer och skor. 

– Hösten har präglats av en tid med många kampanjer, bland annat firade Rizzo 40 år och perioden avslutades med en väl genomförd Black Friday, säger Jonas Ottosson.  

Han berättar att försäljningen online växer snabbt. 

– Vi har omsorgsfullt och medvetet byggt en onlineverksamhet som möter kundens krav på upplevelse, sortiment och enkelthet – detta tätt sammanflätat med våra butiker i Sverige och Norge. 

Rörelseresultatet för perioden blev 16,7 miljoner kronor vilket var 6,8 miljoner kronor högre än första kvartalet 2016/2017. 

– Vi blickar framåt med tillförsikt, säger Jonas Ottosson. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...