Slår larm: Chefer kränker personal på Willys

Chefer som kränker och trakasserar sina medarbetare är ett utbrett problem inom Willys, enligt en granskning från Handelsnytt. ”Ledningen har nonchalerat våra rop på hjälp”, säger en tidigare anställd.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Handelsnytt har kontaktat 35 anställda, före detta anställda och chefer vid 16 Willys-butiker. I nio av butikerna vittnar de om problem med butiksledningen.

Utöver den egna undersökningen har Handelsnytt fått kännedom om ytterligare 13 butiker där det är eller nyligen har varit problem.

Det rör sig bland annat om anställda som känner sig utsatta för rasism, mobbning och som bestraffas med dåliga scheman.

I en butik ska problemen ha pågått i tio år, men chefen får stanna kvar eftersom butiken går bra, enligt en tidigare anställd.

– Chefen levererar bra siffror. Men det är på bekostnad av personalen. Jag är mån om att man ska ta hand om varandra. På Willys var det raka motsatsen.

Willys kommunikationschef Johanna Eurén bemöter kritiken i ett mejl till Handelsnytt:

– Vi ser väldigt allvarligt på uppgifterna. Som chef på Willys har man ett stort ansvar för att följa gällande lagar och regler och agera schysst. Att uttrycka sig eller agera rasistiskt eller kränkande är helt oacceptabelt, skriver hon.

Willys menar samtidigt att kedjans medarbetarenkäter visar att de flesta medarbetare är nöjda.

– Medarbetarna ger höga betyg på frågor som handlar om den närmaste chefen, ledarskapet i butiken och den psykosociala arbetsmiljön. 90 procent uppger att de känner sig respekterade av sin chef. 87 procent tycker att arbetsgruppen leds bra, svarar Johanna Eurén.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...