Skottår, sportlov och viss coronaoro gav matbutikerna en rejäl ökning i februari

Det faktum att det är skottår, sportlovsveckor och dessutom en viss coronaoro gav dagligvaruhandeln ett lyft i februari. Försäljningen steg med hela nio procent.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Det blev, som väntat, en rejäl säljökning för dagligvaruhandeln i februari. Jämfört med samma månad året innan var tillväxten nio procent.

Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i fysisk butik var 8,8 procent medan tillväxten för e-handeln var 17 procent.

Antalet kunder som väljer att e-handla med hemleverans ökade med 10,2 procent medan de som som valde att hämta i butik blev 31,5 procent fler.

– Resultatet motsvarar ungefär det vi förväntade oss av en månad som innehåller tre hela sportlovsveckor och dessutom en extra handelsdag som infaller strax efter löneutbetalningar. Ytterligare en möjlig förklaring är ökad försäljning av livsmedel på grund av coronaoro, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

Skottdagen, som innebär en extra handelsdag, innebar en kalendereffekt på 3,8 procent.

Hamstringen på grund av corona tror emellertid Karin Brynell hade begränsad påverkan i februari.

Däremot oroar hos sig för den utveckling vi ser nu.

–  Om konsumenter fortsätter att handla på sig stora mängder produkter i den takt vi ser nu, utan att det egentligen är nödvändigt, kan vi så småningom få problem i varuförsörjningen och vi vill därför skicka med budskapet att vi i nuläget fortsätter få leveranser av varor som kedjorna så snabbt som möjligt för vidare till butiker

Ackumulerat på en tolvmånadersperiod har försäljningen i dagligvaruhandeln stigit med 3,8 procent.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...