Foto: Andreas Fransholm

Skönhetsjättens offensiv – så många butiker vill Rituals öppna i Sverige

Smink- och skönhetsjätten Rituals har ökat kraftigt i Skandinavien. Nu trycker de hårt på gasen. ”Vårt mål är 85 butiker i Sverige och vi ska in i Finland”, säger Eduard Van Santen, vd för den nordiska verksamheten.
Text: Pontus Nyman
Annons:

Rituals har tagit Sverige med storm de senaste åren. 2013 fanns bara tre butiker och samtliga drevs av Eduard Van Santen som då var franchisetagare.

– Vi insåg ganska snabbt att det fanns en stor möjlighet till expansion med hjälp av Rituals etableringsteam och finansiella muskler. Det fanns en bra marknad här, säger han till Market.

Sedan dess har företaget vuxit med omkring 20 butiker per år på den skandinaviska marknaden och i dag har kedjan 94 butiker i Norden: 62 i Sverige, 23 i Norge och nio i Danmark.

Men framtidsplanen inom två till tre år är betydligt mer aggressiv än så:

  • Sverige: 85.
  • Norge: 40.
  • Danmark: 40.
  • Totalt: 165

 
Etableringstakten i Sverige uppskattas bli sex-sju butiker per år tills marknaden är mättad.

– Vi finns nu på de bästa platserna i landet men har några luckor kvar att fylla. Inom tre år borde önskelistan vara fulländad, säger Eduard Van Santen.

Exakt vart de nya butikerna kommer att ligga hålls hemligt med ett antal kontrakt är redan undertecknade. Kedjan öppnar bland annat i:

  • Växjö: Tegnérhuset.
  • Östersund: Kärnan.
  • Kristianstad: C4 shopping.
  • Mölndal: Mölndal centrum.

 Och det går bra på den svenska marknaden.

Enligt det senaste tillgängliga bokslutet för 2016 ökade det svenska dotterbolaget omsättningen från 221 till 309 miljoner kronor på ett år.

Med expansionen väntas en fin utväxling, särskilt eftersom varumärket fortfarande är relativt okänt i Sverige.

– Vi beräknar att bara omkring 40 procent av befolkningen känner till oss, vilket öppnar upp för en fin tillväxt framöver.

Och det är inte bara i butiker och shop in shops som potentialen finns. Kedjan gör nu en aggressiv satsning även på nätet.

– Bara på ett år har vi fördubblat omsättningen i nätbutiken och vi fortsätter att lägga enorma resurser där. Om några år räknar vi att minst 20 procent av omsättningen kommer från nätet, vilket skulle vara mycket bra, säger Eduard Van Santen.

Dessutom planerar kedjan att göra intåg på den finska marknaden.

– Det tar tid och är en enorm investering rent logistiskt, så det har dröjt ett tag. Men vi räknar med att kunna starta expansionen i Finland inom två till tre år.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...