Foto: Shutterstock

Skohandelns revansch – växte med tio procent: ”Snön främsta anledningen”

Ordentlig vinter. Då ökade skoförsäljningen med 10,5 procent i januari. ”Skohandeln är en av de mest väderberoende branscherna”, säger Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Mätt i jämförbara enheter och i löpande priser ökade försäljningen av skor med 10,5 procent i januari i fysiska butiker och e-handel jämfört med samma månad i fjol. Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

– Efter att ha tappat tio procent i januari förra året tog skohandeln igen nedgången och ökade med 10,5 procent. Snön i januari är den främsta anledningen till den starka uppgången, säger Mikael Sandström i en kommentar.

För honom hade snön gärna fått komma redan tidigare under säsongen.

– Skohandeln är en av de mest väderberoende branscherna.

För klädhandeln såg det emellertid sämre ut. Försäljningen sjönk med en procent.

– Januari är dock en reamånad med små marginaler. Det är först i mars, som är den första månaden för vårmodet, som försäljningen blir riktigt intressant. Februari är ju årets minsta försäljningsmånad, fortfarande kvar i vinterns grepp och i väntan på vårens intåg, säger Mikael Sandström.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...