Skohandelns ras – tappat en tredjedel av sin försäljning hittills i år

Modehandeln har fortsatt tappa försäljning under sommaren. Under årets sju första månader har skohandelns sjunkit med 33 procent.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

I juli sjönk försäljningen i klädhandeln, i fysiska butiker och deras e-handel mätt på jämförbara enheter och i löpande, med 18 procent jämfört med samma månad i fjol.

Det visar Stilindex från Svensk Handel.

Skohandeln tappade 24,4 procent.

– För modehandeln är coronakrisen fortsatt ett rejält sänke. En viss förbättring från låga nivåer sker i juli, men försäljningstappen är fortsatt omfattande, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef för Svensk Handel.

Han konstaterar att e-handeln klara sig bättre i krisen än de fysiska butikerna.

– Det är av avgörande betydelse att vi på ett ansvarsfullt sätt åter lyckas öppna upp samhället och därmed får igång flödena i våra stadskärnor där många av landets sko- och klädbutiker är lokaliserade.

Svensk Handel vill gärna se att både hyres- och omställningsstödet förlängs och förfinas.

– Den internationella konkurrensen inom modehandeln är stenhård och coronakrisen visar med all önskvärd tydlighet hur viktigt det är att spelreglerna är likvärdiga mellan svenska handlare och deras utländska konkurrenter. Med några av Europas högsta hyror och arbetskraftskostnader blir det tufft att överleva och då är den av regeringen föreslagna sko- och klädskatten det sista vi behöver, säger Mats Hedenström.

I juni månad sjönk försäljningen i klädhandeln med 19,3 procent jämfört med samma månad året innan, i skohandeln med 30,1 procent.

Ackumulerat årets första sju månader ligger tappet för kläder på 17,8 procent. Skor har tappat 33procent, alltså en tredjedel av försäljningen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...