Siffrorna som bekräftar trendbrottet: Allt fler köper klapparna online

Under de tre första veckorna i december har försäljningen online ökat med 54 procent, visar färska siffror från Klarna. ”Det är ett tydligt trendbrott”, säger Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende hos Klarna.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Nya siffror från Klarna, som uppskattningsvis hanterar ungefär hälften av e-handelsköpen i Sverige, visar att försäljningen online ökade med 54 procent 3–20 december, jämfört med samma period i fjol. 

– Vi ser stora ökningar och rekordförsäljning för svenska näthandlare under december. Det är ett tydligt trendbrott då ökningen tidigare år varit större under Black week än de efterföljande veckorna i december och i år är det tvärtom. Vi vet att många handlar på nätet för att skydda sig själv och andra under pandemin, och det blir därför naturligt att näthandeln ser stora ökningar under julhandeln i december, säger Viveka Söderbäck i en kommentar. 

Under Black Week ökade försäljningen med 42 procent. 

Färsk statistik från Postnord visar att e-handelns andel av julklappshandeln nu är uppe i 57 procent, mot att tidigare år ha legat på runt 40 procent. 

– Under hela året har e-handelns tillväxt varit enorm, men att julklappsköpen på nätet ökar med nästan 60 procent, det överträffar min förväntansbild. Restriktionerna har stramats åt och eftersom julhandeln förknippas med trängsel så har många konsumenter helt enkelt bestämt sig för att köpa alla julklappar online, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord. 

25 procent av de som handlat julklappar har gjort alla inköp online. Men är 80 procent köper åtminstone en majoritet där. 

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...