Scoretts storsatsning – öppnar en av Sveriges största skobutiker

I dag börjar Scorett bygga om sitt nya flaggskepp på Drottninggatan i Stockholm. Det blir en av Sveriges största skoaffärer. ”Det känns fantastiskt att satsa när vi pratar stängningar och det är tufft i branschen”, säger Peter Blomquist, Scoretts vd.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

Före sommaren tog Scorett över JC:s tidigare lokaler på Drottninggatan, vägg i vägg med den befintliga butiken. Nu börjar alltså arbetet med att slå ihop de två lokalerna som för tio år sedan hängde ihop i en stor JC-butik och som delades av då Scorett skulle öppna.

– Den befintliga Scorett-butiken ska vara öppen som vanligt under omgörningstiden och kunderna ska inte påverkas. Eventuella finjusteringar här räknar Peter Blomquist med kommer att ske först i januari.

Scoretts nya flaggskeppsbutik kommer att omfatta 650 kvadratmeter och blir en av Sveriges största skobutiker till ytan.

– Stor yta gör att vi kan skapa ett större och bredare erbjudande, säger Peter Blomquist och berättar att flaggskeppet kommer att erbjuda skomakeriservice, ge plats för Scoretts reuse-sortiment, för första gången i Stockholm presentera Håkanssonkonceptet, innehålla Sneakers Corner, en shop-in-shop del och även kids-sortimentet.

I butiken ska kunder också kunna ta hjälp av en omnikanallösning där produkter som inte finns i butikens lager kostnadsfritt ska kunna beställas till butiken med omgående leverans. Peter Blomquist förklarar att det ger ett ännu bredare erbjudande inom målgruppen.

– Det här är en ovanligt stor satsning, säger Peter Blomquist om det nya flaggskeppet och gläds åt satsningen i en tid då siffrorna för skobranschen pekar nedåt.

Ackumulerat har skohandeln tappat 2,4 procent hittills under året.

Peter Blomquist har tidigare sagt till Market att branschen har stora utmaningar. Hittills i år har Scorett stängt fyra butiker.

– Vi ser över butiker och bestånd hela tiden. Vi stänger alla butiker som inte fungerar. Vi kan inte driva olönsamma butiker, sa han då i en kommentar till Market.

– Jag tror att vi kommer att ha färre butiker, men de vi har kommer att ha ett bredare sortiment, säger han nu och pekar på att detta kräver en större butiksyta än dagens genomsnittliga 200 kvadratmeter.

Exakt öppningsdatum för den nya flaggskeppsbutiken är inte satt, men klart är att det blir i oktober.

– Vi ska vara igång innan lön, säger Peter Blomquist.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...