Sara Rosengren: ”Den fysiska butiken kan vara den viktigaste marknadsföringen”

INFÖR RETAIL AWARDS 2020 – ÅRETS MARKNADSFÖRARE. Årets marknadsförare är en ny priskategori i Retail Awards. Sara Rosengren ska vara med och utse vinnaren och hoppas hitta nytänkande upplägg för att skapa uppmärksamhet och bygga relation med kunderna. ”Det är viktigt att kunna fånga kunders uppmärksamhet på ett meningsfullt sätt”, säger hon.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

Nominera till Årets marknadsförare

Här premieras detaljhandelsbolag som på ett innovativt sätt driver sin marknadsföring så att den påtagligt skapar effekter i form av tillväxt och varumärkesstyrka och har en avgörande roll i företagets utveckling.
Läs mer om kriterierna och anmäl ditt bidrag på www.retailawards.se
Sista anmälningsdag är 31 januari.

Sara Rosengren är professor i företagsekonomi, med särskild inriktning på marknadsföring. Hon finns på Handelshögskolan i Stockholm där hon är chef över Center for Retailing.

Sara Rosengren är också en av juryledamöterna som ska utse vinnaren i Retail Awards priskategori Årets marknadsförare.

– Min forskning handlar framförallt om hur kunder reagerar på olika typer av marknadsföringsaktiviteter, säger hon.

Det kan exempelvis handla om reklamkampanjer, introduktion av nya kanaler eller förändringar i pris.

Vilka är de viktigaste trenderna inom marknadsföring?

Christian Forsman, vd, TBS Mediabyrå:

– Webbplatsen blir allt viktigare som plattform för kommunikationen. Inte enbart för att sälja produkter utan som en informationsportal. Mycket sker via sökmedier för att senare hamna på en hemsida. Det ställer stora krav på att den fungerar.
– En annan trend är kravet på samordning mellan aktiviteterna på och utanför nätet. Att de säger samma saker och ser likadana ut. Hos många detaljister är det fortfarande bristande koordination mellan butikerna och e-handeln. Konsumenten gör ingen skillnad.
– De allra flesta konsumenter är ganska oengagerade, vilket innebär att stora räckviddsmedier fortfarande är relevanta. Man måste kommunicera i alla kanaler mot större grupper för att få ihop tillräckliga volymer för att affären ska vara lönsam. De flesta inköp är trots allt drivna av behov snarare än intresse.

När det gäller marknadsföringsutmaningar framhåller Sara Rosengren att handelns aktörer måste hitta nya sätt att fånga kundernas uppmärksamhet och skapa intresse för sina erbjudanden.

– Det blir allt tuffare att få uppmärksamhet och jag hoppas få se exempel på aktörer som låtit kunder, medarbetare eller olika typer av partnerskap bli ett sätt att nå ut, säger Sara Rosengren om nomineringarna i den nya priskategorin.

Sara Rosengren förklarar att förändringar i kundens köpbeteende påverkar hur marknadsföringen behöver se ut för att nå fram. Marknadsföring och retail kommer närmare varandra i dag och man behöver lägga ihop och integrera de två logikerna på nya sätt.

– För många kan den fysiska butiken vara den viktigaste marknadsföringskanalen, säger hon.

Hon menar att det förändrade retaillandskapet skapar stort utrymme för nytänkande marknadsföring. Länge har fokus legat på att addera nya kanaler och touchpoints, men nu hoppas hon se exempel på hur dessa används på bästa sätt.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...