Samsung-samarbetet växer – Granit ska öppna 16 butiker i Sydkorea

För två månader sedan öppnade Granit en första franchise-butik i Sydkorea. Inom kort blir det fler. ”Vi ska öppna i 16 lägen”, säger vd Carl-Mikael Bergendahl.
Text: Pontus Edman
Annons:

I maj blev det officiellt att Bergendahlsägda Granit, via ett franchiseavtal med Samsung, skulle kliva in på den Sydkoreanska marknaden.

Två månader efter den första öppningen summerar vd Carl-Mikael Bergendahl en lärorik tid.

Carl-Mikarl Bergendahl, vd för Granit.

– Öppningen i Seoul har varit bra. Vi har länge tittat efter en franchisepartner och Samsung kändes helt rätt. De är en duktig kravställare som gör att vi ständigt lär oss nya saker.

Den första butiken ligger, precis som många andra Granit-enheter, ett stenkast från huvudstråket. Att bevara den ursprungliga Granit-känslan har varit viktig även i Sydkorea.

– Det svenska är väldigt exklusivt ute i världen, jag tror att man i vissa fall underskattar att svenskheten säljer. Det finns en stark integritet i varumärket, och därför är det viktigt att bevara konceptet som det är utan för stor lokalanpassning, säger Carl-Mikael Bergendahl.

Just nu laddar kedjan för sin andra butik i Sydkorea. Inom en treårsperiod ska det finnas 16 butiker, plus e-handel.

– Men under tiden kan det ha stängt någon butik. Vi får hela tiden testa och utvärdera.

Hur viktig är franchisemodellen för Granit?

– Just nu är den inte så viktig, men den kan absolut bli det i framtiden. Varumärket är ganska mättat i Sverige, men som tillväxtmodell i andra länder kan det bli en nyckel. Men först måste vi få det att flyga i Sydkorea, säger Carl-Mikael Bergendahl.

Han stänger heller inte dörren för att ta andra steg ut i världen. Att sälja via Amazon har varit ett alternativ.

– Vi har absolut tittat på det och fört diskussioner med dem. Det känns fortfarande intressant.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...