Sällanköpshandeln deppar inför sommaren: ”Hård konkurrens”

Sommaren är på ingång. Då sjunker framtidstron i handeln. ”Vi står mitt i en digital omställning”, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Framtidsindikatorn

  • Ett index baserat på förväntningarna kring försäljningen, antal anställda och lönsamhet med ett neutralt värde på 100.

Framtidstron avtar både i butikshandeln och e-handeln i maj, enligt Svensk Handels Handelsbarometer. Förväntningarna på försäljningen sjunker i sällanköpshandeln, men nedgången motverkas av ökade förväntningar i dagligvaruhandeln.

– Sommarhandeln brukar innebära goda tider för dagligvaruhandeln. Grillen plockas fram och ljumma sommarkvällar gör att vi unnar oss lite extra god mat på tallriken. E-handeln brukar däremot gå svagare under sommaren när fler vill vara ute i solen, säger Karin Johansson.

Framtidsindikatorn för e-handeln sjunker med 3,3 enheter till 105,5. Butikshandeln tappar ännu mer, framtidsindikatorn sjunker 4,2 enheter till 95,8.

– Vi står mitt i en digital omställning som innebär hård konkurrens och pressade priser för svenska sällanköpshandeln. Våra politiker måste på allvar fundera på hur de kan verka för att vi ska kunna behålla ett rikt och varierat utbud av butiker i hela Sverige. Det går inte att ta handeln som vi känner den idag för given, säger Karin Johansson.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...